عراق بار دیگر وعده داد: بدهی گازی ایران را پرداخت می‌کنیم

گفته می‌شود خرید برق از عربستان، کویت و ترکیه به‌عنوان جایگزین منبع تامین برق در عراق مطرح است

بغداد به دلیل واردات گاز از ایران بدهی‌هایی به تهران دارد- عکس از ایسنا

از زمان خروج آمریکا از برجام، امکان تبادل مالی بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های خارجی محدود شده است، به طوری که طی این مدت ایران بارها تلاش کرده است تا پول‌های صادرات نفت و گاز خود را از کشورهای خریدار وصول کند، اما به‌دلیل محدودیت‌های مالی این موضوع رخ نداده است. طی همین مدت، عراق هم بارها در مذاکرات مستقیم با مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی وعده داده که راهی برای پرداخت پول گاز صادراتی ایران ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این بار نیز عادل کریم، وزیر برق عراق، روز شنبه در نشستی خبری گفت: «به تهران سفری داشتم و با وزیر نفت ایران به این توافق رسیدیم که قبل از پایان ماه جاری بدهی‌های ایران را پرداخت کنیم.»

او با بیان اینکه «طرف ایرانی متعهد شد که نیروگاه‌ها و واحدهای تولید برق را تجهیز کنند»، افزود: «بغداد به‌دلیل واردات گاز از ایران بدهی‌هایی به تهران دارد و برای پرداخت این بدهی‌ها به توافق رسیدیم، آن‌ها اوضاع عراق را می‌دانند و انتظار داریم که در فصل تابستان و زمستان تامین گاز به خوبی انجام شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریم پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه الاخباریه، گفت که کشورش در سال ۲۰۲۰، یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار به ایران بدهکار بود اما تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مانع از پرداخت این بدهی به کشور صادرکننده شد.

این رقم همچنان افزایش یافته است، به طوری‌ که وزیر برق عراق در مصاحبه دیگری که روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، داشت، رقم بدهی عراق را ۱.۶ میلیارد دلار عنوان کرد.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که ایران به‌خوبی از اهمیت صادرات انرژی به عراق آگاه است و در بسیاری از مواقع، از این امکان برای اعمال فشار و پیگیری اهداف سیاسی-امنیتی خود در عراق استفاده می‌کند.

دولت عراق با قطر نیز بر سر واردات «گاز مایع» به توافق رسیده است؛ اما به گفته وزیر برق عراق، این کشور کماکان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به گاز ایران وابسته است و هیچ جایگزین مطمئن و کوتاه‌مدتی هم وجود ندارد. 

دسترسی به شبکه انرژی ترکیه، کویت یا عربستان سعودی به‌عنوان طرح‌های جایگزین خرید گاز از ایران مطرح است.