مردم مرغ و گوشت نمی‌خرند

خبرگزاری ایرنا: قدرت خرید مردم افزایش یافته است

قیمت گوشت قرمز در بعضی فروشگاه‌های تهران به کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسیده است- ATTA KENARE / AFP

در روزهایی که قیمت گوشت قرمز در بعضی فروشگاه‌های تهران به کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسیده، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران، از کاهش خرید گوشت قرمز خبر داد و گفت: «گوشت قرمز در نبود تقاضا نمی‌تواند افزایش زیادی در قیمت داشته باشد. اگر تقاضا بیشتر شود قطعا بازار دچار تغییراتی خواهد شد اما از آنجا که قدرت خرید پایین است، بعید است افزایشی را در قیمت‌ها شاهد باشیم.»

ملکی در گفتگو با روزنامه همشهری گفت: «هم‌اکنون هرکیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزارتومان به‌دست مغازه‌دار می‌رسد که قیمت برای مصرف‌کننده با احتساب سود ۱۰درصدی ۱۸۱ تا ۱۸۷ هزار تومان خواهد بود.»

افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شد تا دولت برای کنترل قیمت‌ها اقدام به واردات گوشت قرمز گرم از روسیه و پاکستان کند. وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد که دولت با این اقدام و همچنین افزایش توزیع گوشت منجمد در پی بازگرداندن قیمت این کالا به نرخ‌های پیشین است. او البته وعده داد که تا پایان هفته قیمت مصوب گوشت قرمز اعلام خواهد شد. اتفاقی که تا به امروز خبری از آن نشده است.

پیش از این گسترش نیوز اعلام کرده بود که در بازار مرغ نیز شرایط مشابهی ایجاد شده است. این سایت خبری روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت گزارش داد که پس از افزایش ۹۳ درصدی قیمت مرغ، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشت. طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اما شرایط جدید بازار مرغ را طبیعی دانست و گفت: «در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود. چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.»

روزنامه خراسان نیز با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید مرغ و بازار کساد فروشندگان مرغ، روز ۲۶ اردیبهشت در یک گزارش میدانی نوشت: «با گذشت چند روز از اجرای طرح تحول اقتصادی دولت و آزاد شدن قیمت چند قلم از کالاهای اساسی از جمله مرغ و تخم‌مرغ، نه تنها خبری از صف‌های طولانی خرید نیست بلکه در اغلب مرغ‌فروشی‌های حاشیه میدان استقلال کسی برای خرید دیده نمی‌شود، اکثر مغازه‌ها روی قیمت ۵۹۸۰۰ تومان اعلام شده کاغذ چسبانده‌اند و قیمت جدیدی زده‌اند. مردم نمی‌خرند رفت و آمد در حاشیه میدان استقلال بسیار کم است بعضی مغازه‌داران جلوی در مغازه ایستاده‌اند و سر گرم گوشی‌هایشان هستند و بعضی دیگر با هم گفت و گو می‌کنند.»

سیاست جراحی اقتصادی رئیسی طی ما‌ه‌های گذشته بر خلاف ادعای دولت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. از یک‌سو دولت جمهوری اسلامی منکر کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و از سوی دیگر شهروندان با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی خبر از عدم خرید مرغ و گوشت می‌دهند. اتفاقی که فروشندگان را برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات‌شان مجبور به کاهش قیمت می‌کند.

ایرنا خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ۲۲ اردیبهشت مدعی شده بود «با وجود افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی با اصلاح یارانه ارزی، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در اکثر دهک‌های درآمدی شهری قدرت خرید خانوارها به لطف یارانه دریافتی، بیشتر از قبل شده است.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ۱۹ اردیبهشت با دفاع از اصلاح نظام یارانه وافزایش قیمت‌ها گفته بود: «در طرح اصلاح نظام یارانه‌های کشور تاکید داریم تا حد ممکن قدرت خرید مردم حفظ شود و میزان پرداختی از جیب اقشار کم درآمد را رعایت کنیم.»