اتحادیه‌های کارگری کانادا و نروژ: فعالان صنفی زندانی در ایران را آزاد کنید

در یک ماه گذشته فشار بر فعالان صنفی در ایران افزایش یافته است

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ نیز در نامه‌ای به سید علی خامنه‌ای، به دستگیری فعالان سندیکایی کارگری و معلمان در ایران اعتراض کرد- عکس: Telegram: @kashowra

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا و کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ، طی بیانیه‌هایی جداگانه خواستار آزادی بی قید و شرط کارگران و معلمان زندانی در ایران شدند.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا با بیان اینکه عمیقا نگران دستگیری‌های اخیر فعالان کارگری، معلمان، مدافعان حقوق مدنی و هنرمندان در ایران است، در این بیانیه نوشت: «بیش از ۱۰ کارگر اتوبوسرانی که با هدف افزایش دستمزد اعتصاب کرده بودند در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند. اتحادیه کارگران اتوبوسرانی، وابسته به فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل است. رضا شهابی، یکی از اعضای سرشناس هیئت مدیره و حسن سعیدی از اعضای سندیکا در یورش نیروهای اطلاعاتی به خانه‌های خود دستگیر شدند.»

این اتحادیه کارگری همچنین به دستگیری و بازجویی معلمان معترض ایرانی اشاره کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه فعالان کارگری، معلمی و فعالان اجتماعی زندانی از جمله رضا شهابی، حسن سعیدی، آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری نژاد، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشت شده در اول ماه مه از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر و هادی صادق زاده، شد.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا همچنین اعلام کرد که این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها نقض آزادی تشکل‌ها، حق سازماندهی و آزادی بیان است.

از سوی دیگر کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دستگیری فعالان سندیکایی کارگری و معلمان در ایران اعتراض کرد. کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ در این نامه اعلام کرد که به شدت نگران اخباری است که نشان می‌دهد چندین نفر از کارگران و فعالین جنبش مستقل کارگری در ایران به دلیل شرکت در فعالیت مشروع و قانونی سندیکایی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و یا بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کنفدراسیون خطاب به دولت جمهوری اسلامی نیز گفت: «از دولت ایران می‌خواهیم که تمام اقدامات لازم را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط همه کارگران، اعضای سندیکاهای مستقل و فعالان حقوق بشر از زندان انجام دهد و سرکوب کارگران و اتحادیه‌های کارگری را متوقف کند و به آزادی تشکل و حقوق اتحادیه‌های کارگری طبق کنوانسیون‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار احترام بگذارد.»

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ در انتها نوشت: «ما مصمم به حمایت کامل سیاسی و روحی از کارگران ایران هستیم، و از خواسته‌های مشروع آنها برای آزادی تشکل و دستیابی به حقوقشان بدون ترس از دستگیری یا آزار و اذیت حمایت می‌کنیم.»

در یک ماه گذشته فشار بر فعالین صنفی در ایران افزایش یافته است و علاوه بر برخورد امنیتی با تجمع‌های مرتبط با فعالین صنفی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در موارد بسیاری به خانه فعالین صنفی در ایران هجوم آوردند.

در آخرین نمونه از این برخوردها، حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با هجوم ۹ تن از ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه بازداشت شد. به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، ساعت ۱۰ شب چهارشنبه،  ۹ تن از ماموران وزارت اطلاعات از طریق پشت بام به محل اقامت حسن سعیدی و‌ همسر و ‌پسر کوچک‌شان در خارج از تهران یورش آورده و پس از تفتیش خانه، حسن سعیدی، عضو شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد را بازداشت کردند و پس از بازرسی محل اقامت او و ضبط تلفن همراه حسن سعیدی و‌ همسر و فرزندش، این فعال سندیکایی را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.