وزیر خارجه ترکیه در سفر به اسرائیل از مسجدالاقصی دیدن می‌کند

کوه معبد، مقدس‌ترین مکان برای یهودیان، و مسجدالاقصی که در بالای این کوه قرار دارد، سومین مکان مقدس برای مسلمانان است

گفته می‌شود که چاووش اوغلو قصد دارد بدون همراهی تیم اسرائیلی به این مسجد برود- AFP

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، که هفته آینده به اسرائیل سفر می‌کند، قصد دارد از مسجدالاقصی نیز دیدن کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی کان، سفر چاووش اوغلو به اسرائیل یک پیشرفت دیپلماتیک برای دو کشور خواهد بود اما قصد او برای بازدید از این مکان حساس در شهر قدیمی اورشلیم، تنش‌هایی بین آنکارا و اورشلیم ایجاد کرده است.

گفته می‌شود که چاووش اوغلو قصد دارد بدون همراهی تیم اسرائیلی به این مسجد برود.

در این گزارش آمده است که برنامه او برای بازدید از مسجدالاقصی، شین بت، سرویس امنیت داخلی اسرائیل، را وادار کرده است برای اجرای پروتکل‌های امنیتی این بازدید آماده شود.

کوه معبد، مقدس‌ترین مکان برای یهودیان، و مسجدالاقصی که در بالای این کوه قرار دارد، سومین مکان مقدس برای مسلمانان است. اسرائیل مدعی حاکمیت بر سرتاسر اورشلیم و شهر قدیمی آن است اما محوطه کوه معبد یا حرم الشریف را واقف مسلمان اداره می‌کند و یهودیان در زمان‌هایی خاص اجازه دارند از آنجا بازدید کنند؛ اما حق ندارند آنجا دعا بخوانند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، و مولود چاووش اوغلو برنامه این سفر را در ماه مارس، زمانی که هرتزوگ در آنکارا بود، اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش کان، چاووش اوغلو قرار بود در ماه آوریل به این کشور سفر کند، اما این سفر به تعویق افتاد؛ زیرا اسرائیل می‌خواست از ایجاد تشنج بیشتر در اورشلیم طی ماه رمضان جلوگیری کند. در آن دوران، هر روز بین پلیس و فلسطینی‌ها درگیری وجود داشت که عمدتا هم در اطراف کوه معبد رخ می‌داد.

مقا‌م‌های خارجی گاه از دیوار غربی معبد سلیمان بازدید می‌کنند اما معمولا کسی به کوه معبد در اورشلیم نمی‌رود؛ البته در سال ۲۰۲۰، یک هیئت اقتصادی غیررسمی از امارات متحده عربی در حالی که این کشور در حال تصویب توافقنامه عادی‌سازی با اسرائیل بود، از کوه معبد بازدید کرد؛ اما مقام‌ها فلسطینی و افراد حاضر در مسجدالاقصی این گروه اماراتی را به دلیل این بازدید تقبیح کردند.

روابط بین اورشلیم و آنکارا گرم شده است و سفر چاووش اوغلو به اسرائیل اولین سفر یک شخصیت تا این حد بلندپایه‌ دولت ترکیه در سال‌های اخیر به این کشور یهودی خواهد بود.

در گزارش روز پنجشنبه کان آمده است که چاووش اوغلو در جریان سفر خود به اورشلیم، درباره اعزام متقابل سفیر به پایتخت‌های دو طرف گفت‌وگو خواهد کرد؛ اگرچه بر اساس گزارش‌های قبلی، بررسی این موضوع هنوز روی میز نیست.

اردوغان درباره وضعیت روابط دو کشور گفت که ترکیه با صدای بلند به اعتراض علیه اقدام‌های اسرائیل در مسجدالاقصی ادامه خواهد داد؛ اما این موضوع به روابط دیپلماتیک دو کشور ارتباطی ندارد. او به نمایندگان مجلس ترکیه گفت: «روشن است که راه دفاع موثر از آرمان فلسطین داشتن یک رابطه معقول، سازگار و متعادل با اسرائیل است.»

این سخنرانی نسبت به سال‌های گذشته که طی آن، ترکیه در اعتراض به اقدام‌های اسرائیل در اورشلیم، کرانه باختری و غزه، سطح روابطش با این کشور را کاهش داد، تغییر چشمگیری داشت.

چاووش اوغلو ماه گذشته گفت که ترکیه به دنبال «روابط پایدار» با اسرائیل است؛ اما این روابط به سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها بستگی دارد.

او گفت: «ما از طرف اسرائیلی انتظار داریم که در مورد مسئله فلسطین، به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.»

بیشتر از جهان