ادامه دستورهای واپس‌گرایانه طالبان؛ نشان دادن چهره زنان در رسانه‌ها ممنوع شد

رنگ مد نظر طالبان برای حجاب و پوشش چهره، لباس و ماسک سیاه است

طالبان در ادامه وضع محدودیت‌ها و سختگیری بر زندگی و فعالیت زنان، روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت، به همه مجریان زن در رسانه‌ها دستور داد که از این پس، چهره‎‌های خود را بپوشانند. طلوع‌نیوز، یکی از رسانه‌های پربیننده افغانستان، روز پنجشنبه دریافت این دستور را تایید کرد و به دنبال آن، چهره و لباس تمام مجریان زن در رسانه‌ها از جمله طلوع‌نیوز عوض شد.

یلدا علی، مجری برنامه پربیننده «بامداد خوش» در تلویزیون طلوع که با وجود تسلط  طالبان بر افغانستان، به کارش در این شبکه ادامه داد، در همان روزهای نخست حضور طالبان، پوشش خود را طبق دستورهای اولیه این گروه تنظیم کرد. یلدا علی و دیگر مجریان زن در رسانه‌های افغانستان که تعدادشان در این مدت به‌شدت کاهش یافته است، با پوشیدن لباس‌های بلندی که سر تا پای آنان را می‎‌پوشاند، دستورهای طالبان را رعایت کردند؛ اما پس از صدور فرمان جدید طالبان، او و دیگر زنان مجری در رسانه‌ها حتی حق ندارند لباس‌ رنگی بپوشند یا چهره‌ خود را نشان دهند. یلدا علی در واکنش به این فرمان طالبان گفت که او به عنوان یک زن، در حال حذف شدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در ۹ ماه گذشته، چندین فرمان متحجرانه علیه زنان صادر کرد. محروم شدن زنان از کار در خارج از خانه، تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، اجباری کردن برقع به عنوان حجاب اسلامی، ممنوع شدن حضور زنان در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، توقف صدور گواهینامه رانندگی برای زنان، منع زنان از سفر به‌تنهایی و اکنون اجباری شدن پوشاندن چهره‌ در رسانه‌ها، از جمله دستورهای طالبان برای زنان افغانستان است که به گفته این گروه، رعایت آن برای همه الزامی است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، روز پنجشنبه، هم‌زمان با صدور این فرمان، در مصاحبه با کریستین امان‌پور، مجری مطرح سی‌ان‌ان، دستورهای طالبان برای زنان را به همه‌گیری کرونا تشبیه کرد که هیچ استثنایی نمی‌شناسد و همه را شامل می‌شود.

طالبان در این دستور اضافه کرد که زنان برای پوشاندن چهره‌هایشان می‌توانند از ماسک استفاده کنند. رنگ این ماسک نیز سیاه معین شده است.

سیاه رنگ مورد نظر طالبان برای پوشش زنان است و به همین دلیل، به‌تازگی در دانشگاه‌ها، از ورود دانشجویانی که لباس‎‌ها و روسری‌های رنگی ‎پوشیده بودند، جلوگیری شد. روز چهارشنبه، شماری از دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیت کابل با انتشار ویدیویی در فضای مجازی، گفتند که نیروهای طالبان با دخترانی که لباس‌‎ها و روسری‌های رنگی داشتند با خشونت رفتار کردند و مانع از ورود آنان به محوطه دانشگاه شدند.

فرمان‌های سختگیرانه طالبان برای زنان افغانستان در حالی صادر می‎‌‌شود که اعضای این گروه می‌توانند آزادانه در صحن آرامگاه‌ها، داخل مساجد و در پارک‌ها برقصند و از فضای یکدست کافه‌ها و رستوران‌ها لذت ببرند.