انفجار و ترور در مزارشریف، قندوز و تخار؛ افزایش حملات داعش در شمال افغانستان

طالبان مدعی‌اند که داعش خراسان در افغانستان توان عملیاتی ندارد

هفته‌ای نیست که افراد داعش خراسان نظامیان طالبان را در شهر های مختلف، هدف حملات غافلگیرانه قرار ندهند-عکس از آرشیو/WAKIL KOHSAR / AFP

گروه دولت اسلامی، موسوم به داعش خراسان، روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت، مسئولیت سه حمله مرگبار در سه استان شمالی افغانستان را به عهده گرفت.

در حمله نخست، مینی‌بوس حامل کارمندان سپاه ۲۰۹ الفتح طالبان در مزارشریف هدف قرار گرفت که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر از سرنشینان مینی‌بوس منجر شد. وضعیت شماری از مصدومان این حمله که در اثر انفجار یک مین کارگذاشته‌شده در داخل مینی‌بوس زخمی شدند، وخیم گزارش شده است.

در حمله دوم که بعدازظهر پنجشنبه در مرکز شهر قندوز رخ داد، سه شهروند هزاره شیعه کشته و یک نفر زخمی شد. داعش خراسان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «مشرکان رافضی» را هدف قرار داده است.

نجیم رحیم، خبرنگاری که پیش‌تر ساکن قندوز بود، در فیس‌بوک خود نوشت که یکی از کشته‌شدگان صرافی بود که از چندی پیش تحت فشار افرادی بود که از او ۲۰ هزار دلار می‌خواستند. رحیم افزود که این صراف حدود یک ماه قبل، هم‌زمان با ماه رمضان، نیز هدف یک حمله انفجاری قرار گرفته بود اما از آن جان به سلامت برد.

در حمله سوم که آن‌ هم بعدازظهر پنجشنبه اتفاق افتاد، یک فرمانده محلی طالبان در ناحیه چهارم شهر تالقان با شلیک گلوله کشته شد و فرد ضارب اسلحه‌ او را نیز با خود برد.

گروه داعش خراسان شامگاه پنجشنبه در اطلاعیه‌هایی جداگانه، مسئولیت این حملات را به عهده گرفت و اعلام کرد که افراد این گروه مسئول سازماندهی و اجرای این حمله‌ها بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این حملات در شمال افغانستان، افراد گروه داعش خراسان حمله‌ای مشابه هم در خیبرپختون‌خواه پاکستان ترتیب دادند که طی آن، یک افسر بلندپایه ارتش پاکستان کشته شد.

حملات مذکور با تمرکز بر شمال افغانستان در حالی انجام می‌شوند که سران طالبان مدعی‌اند کار گروه داعش خراسان در افغانستان پایان یافته است و این گروه دیگر در هیچ‌یک از شهرهای افغانستان توان عملیاتی ندارد؛ اما در ۹ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، داعش خراسان مرگبارترین حملات را در شهرهای مختلف این کشور سازماندهی و اجرا کرده است. این گروه تنها دو هفته پس از سلطه طالبان بر افغانستان، در ۲۶ اوت ۲۰۲۱، حمله مرگباری در فرودگاه کابل ترتیب داد که جان ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی را گرفت.

طالبان با آزاد کردن ده‌ها عضو داعش خراسان که در زندان‌های دولت پیشین افغانستان محبوس بودند، به توانایی‌های عملیاتی این گروه قدرت بیشتری بخشید. بر اساس یک گزارش اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان که در آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد، در آن زمان، ۴۰۸ شهروند خارجی از ۱۴ کشور جهان که عضو داعش خراسان بودند، در زندان‌های دولت وقت افغانستان نگهداری می‌شدند. اسلم فاروقی و ابوعمر خراسانی، دو تن از رهبران پیشین داعش خراسان، هم از جمله زندانیان دولت پیشین افغانستان بودند. ابوعمر خراسانی در روز پانزدهم اوت و هنگام ورود طالبان به کابل، به دست افراد این گروه در داخل زندان تیرباران شد؛ اما ده‌ها عضو دیگر داعش از جمله اسلم فاروقی از زندان‌ آزاد شدند و تاکنون از محل استقرار آنان خبری در دست نیست.

بر اساس یافته‌های ارتش آمریکا، بمب‌گذار فرودگاه کابل هم یکی از افرادی بود که طالبان در ۱۵ اوت از زندان‌ دولت افغانستان آزاد کرده بود.

هرچند طالبان در ۹ ماه گذشته با راه‌اندازی عملیات نظامی و اقدام‌هایی چون بریدن سر ۵۰ تن به اتهام عضویت در گروه داعش خراسان در ننگرهار- براساس یک گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد- تلاش کرد به دولت‌ها و سازمان‌های ناظر بر اوضاع افغانستان نشان دهد که در افغانستان بدون رقیب است، حملات اخیر نشان‌دهنده وخامت اوضاع در افغانستان است. گروه داعش خراسان علاوه بر اینکه توانست توان عملیاتی‌ خود را برای راه‌اندازی رشته حملات انتحاری، مین‌گذاری و ترور غیرنظامیان از قندهار تا بلخ و از ننگرهار گرفته تا قندوز ثابت کند، به نظامیان طالبان نیز تلفات سنگینی وارد کرد.

کشته شدن حمدالله مخلص، فرمانده ارشد شبکه حقانی، در جریان حمله افراد داعش خراسان به بیمارستان سردار داوود خان در ماه نوامبر ۲۰۲۱ و حمله به خودرو نظامیان طالبان در شهرهای کابل، جلال‌آباد، مزارشریف و قندوز نمونه‌هایی از حملات مرگبار داعش خراسان به نظامیان طالبان‌اند.

در کنار این حملات، هفته‌ای نیست که افراد داعش خراسان نظامیان طالبان را در شهرهای مختلف، هدف حملات غافلگیرانه قرار ندهند. حمله روز پنجشنبه به یک فرمانده طالبان در ناحیه چهارم شهر تالقان از همین نوع حملات بود. در چنین حملاتی، یک عضو داعش با یک اسلحه کمری، فرد موردنظر را هدف قرار می‌دهد و اسلحه‌ او را نیز با خود می‌برد؛ سلاح‌هایی که در میدان جنگ، برای داعش تعیین‌کننده‌اند.

این روش در چند ماه اخیر در شهرهای جلال‌آباد، قندوز، تخار، کنر و کابل افزایش یافته است. روز چهارشنبه نیز دو نظامی طالبان در ناحیه نورگل استان کنر و ناحیه چهارم شهر جلال‌آباد، به همین شیوه کشته شدند.