سازمان ملل: انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان، گامی به شدت واپس‌گرایانه است

سازمان ملل: انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان، گامی به شدت واپس‌گرایانه است

میشل باشله از انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این شرایط بحرانی، ابراز ناامیدی کرد  - عکس: JOHN DURAN / AFP

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه)، در یک بیانیه از انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ابراز ناامیدی کرد و آن را «گامی به شدت واپس‌گرایانه» در مسیر پیشرفت افغانستان نامید. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این بیانیه درباره وضعیت وخیم حقوق بشر در افغانستان، ابراز نگرانی کرد و گفت: «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در گذشته همچون یک صدای قدرتمند برای شهروندان این کشور، عمل کرده است»

در میان ناامیدی جمعی در مورد تامین حقوق بشر در افغانستان، طالبان روز دوشنبه در بیانیه‌ای، کمیسیون حقوق بشر افغانستان و چند نهاد دیگر ازجمله شورای عالی مصالحه ملی و شورای امنیت ملی را نهادهای غیرضروری خواندند و آن‌ها را منحل کردند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از این تصمیم طالبان ابراز ناامیدی کرد و گفت: «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در دو دهه گذشته فعالیت چشمگیری در زمینه دسترسی به عدالت برای همه مردم افغانستان به‌ویژه قربانیان هر دو طرف درگیری در این کشور، انجام داده است.» میشل باشله، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را یکی از شرکای قابل‌ اعتماد کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل دانست و انحلال آن را به مثابه قطع دسترسی شهروندان افغانستان به عدالت، عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حقوق بشر در افغانستان، نیز در برابر این تصمیم طالبان، از آینده حقوق بشر در افغانستان ابراز ناامیدی کردند. این فعالان در پیام‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی گفتند هرچند کمیسیون حقوق بشر افغانستان، یک نهاد بی نقص نبود، اما برای مردم افغانستان مهم بود که در این کشور جنگ‌زده، مجرایی برای عدالت‌طلبی داشته باشند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، حقوق بشر در این کشور ازجمله مواردی بود که به شدت و به سرعت تحت تاثیر قرار گرفت. طالبان با توجه به تفکر بنیادگرایانه‌شان، حقوق بشر و دموکراسی را خلاف اسلام می‌دانند و مدعی‌اند که تعریفی که کشورهای غربی از حقوق بشر دارد، با فرهنگ اسلامی سازگار نیست.

در ۹ ماه گذشته، جدا از این‌که زنان افغانستان از آموزش و کار محروم شده‌اند، طالبان، ده‌ها شهروند افغانستان را به دلایل مختلف؛ از اعتراض خیابانی گرفته تا کار در حکومت پیشین، فعالیت نظامی، فعالیت هنری، یا هر بهانه دیگری، بازداشت و شکنجه کرده‌اند. علاوه بر این، دادگاه صحرایی و کشتار خودسرانه افراد غیرنظامی، از رفتارهای عادی و روزمره جنگجویان طالبان در سراسر کشور است.

با این حال، مقام‌های طالبان مدعی‌اند که مشکلی در تامین حقوق بشر در افغانستان وجود ندارد و هیچ کاری خلاف موازین حقوق بشری _به تعریف طالبان_ صورت نگرفته است. مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، در دیدار با ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، گفت: «حقوق بشر در افغانستان، بیشتر از هر زمان دیگری تامین است.» این اظهارنظر معاون نخست‌وزیر طالبان، درست یک روز پس از انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، صورت گرفت.