محرومیت یک‌ساله ژیمناست روس به‌دلیل استفاده از «نماد جنگ»

ایوان کولیاک در مسابقات ژیمناستیک قطر از حرف زد (Z) روی لباسش استفاده کرده بود

ایوان کولیاک، ژیمناست روس، به‌ دلیل استفاده از نماد جنگی کشورش روی سکوی مسابقات قطر در ماه مارس یک سال محروم شد. کولیاک در مسابقات پارالل به مدال برنز رسید و وقتی روی سکو کنار ایلیا کوفتون، ژیمناست اوکراینی برنده مدال طلا ایستاد، لباسش منقش به حرف زد (Z) بود.

کیلیاک حالا باید مدال را برگرداند، ولی ۲۱ روز برای فرجام‌خواهی فرصت دارد. حرف زد (Z) پس از حمله روسیه به اوکراین به نماد ارتش این کشور تبدیل شد. این حرف روی تانک‌های روسی نقش بسته است و سیاستمداران طرفدار جنگ در روسیه هم از آن استفاده می‌کنند.

فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک این حادثه را بررسی کرد و کولیاک از طرف کمیسیون انضباطی به زیر پا گذاشتن قوانین این فدراسیون محکوم شد. این ژیمناست ۲۰ ساله در ۱۲ ماه آینده اجازه حضور در هیچکدام از مسابقاتی را که اعضای فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک برگزار می‌کنند، ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه آمده است: «اگر محدودیت‌ها علیه حضور ورزشکاران روسی در مسابقات تا ۱۷ می ۲۰۲۳ برقرار باشد، این محرومیت ادامه خواهد داشت و شش ماه بعد از لغو این محدودیت به پایان می‌رسد.»

کولیاک علاوه بر بازگرداندن مدال باید جایزه ۵۰۰ فرانک سوئیس را هم برگرداند و همچنین هزینه ۲۰۰۰ فرانک سوئیس برای دادرسی را بپردازد.

حرکت کولیاک بعد از مسابقات قطر سر و صدای زیادی به پا کرد، ولی او همان روزها تاکید کرد که از آن پشیمان نیست. او در مصاحبه با راشا تودی گفت: «اگر یک بار دیگر این فرصت فراهم شود و من برای استفاده از حرف زد (Z) حق انتخاب داشتم، همین کار را می‌کردم. من این نشانه را در ارتش دیدم و سعی کردم معنی‌اش را بفهمم. این نشانه «برای پیروزی» و «برای صلح» است. من می‌خواست موضعم را نشان بدهم. به‌ عنوان یک ورزشکار همیشه برای بردن می‌جنگم و برای صلح مسابقه می‌دهم.» کولیاک سال گذشته در ارتش روسیه تعلیمات نظامی دیده است.

به گزارش دیلی میل، گروهی از طرفداران اوکراین استفاده از حرف زد (Z) از طرف روس‌ها را با علامت صلیب شکسته که نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم استفاده می‌کردند، مقایسه می‌کنند.

بیشتر از ورزش