ملکه بریتانیا در چند سالگی به سلطنت رسید؟

تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در ۲ ژوئن ۱۹۵۳ انجام گرفت

برنامه‌های مراسم جشن پلاتینیوم [۷۰ سالگی سلطنت] ملکه به‌خوبی پیش می‌رود و این رخداد قرار است در تعطیلی سراسری تمدید‌شده آخرهفته‌ در ابتدای ژوئن، برگزار شود.

مناسبت ویژه جشن گرفتن ۷۰ سال سلطنت علیاحضرت و اینکه پادشاهی به چنین نقطه عطفی برسد، اولین بار در تاریخ بریتانیا رخ می‌دهد و در سراسر این کشور و کشورهای مشترک‌المنافع جشن‌هایی برنامه‌ریزی شده است.

این رویدادها عبارت‌اند از کنسرت جشن پلاتینیوم، رژه رنگ‌ها، نمایش تاریخی و برگزاری مراسم شکرگزاری.

برای بسیاری، این رویداد همچنین فرصتی است تا در مورد ۷۰ سال گذشته و تمام دستاوردهای ملکه تامل کنند.

اما ملکه چه زمان تاجگذاری کرد و در چند سالگی به سلطنت رسید؟ در ادامه هر آنچه باید بدانید، می‌آید.

ملکه در چند سالگی به سلطنت رسید؟

شاهدخت الیزابت ۱۱ سال بیشتر نداشت که در سال ۱۹۳۷، تاجگذاری پدرش، شاه جورج ششم، را در کلیسای وست‌مینستر لندن به چشم دید.

تاجگذاری خود او هم در ۲ ژوئن ۱۹۵۳ انجام گرفت که آن موقع ۲۷ سال بیشتر نداشت.

تا این مرحله نیز ملکه الیزابت دوم پس از مرگ پدرش در سن ۵۶ سالگی بر اثر ایجاد لخته خون در سرخرگ قلب (ترومبوز) که در فوریه ۱۹۵۲ رخ داد، به مدت ۱۶ ماه ریاست خاندان سلطنتی بریتانیا را به عهده داشت.

او در آن هنگام در کنیا به سر می‌برد و پس از بیش از ۲۰۰ سال، نخستین پادشاهی بود که هنگام حضور در خارج از کشور، به قدرت رسید.

سال‌های آغازین زندگی ملکه بریتانیا چگونه بود؟

ملکه در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در دوران سلطنت شاه جورج پنجم، پدربزرگ پدری‌اش، به دنیا آمد.

تنها خواهر الیزابت، شاهدخت مارگارت، در سال ۱۹۳۰ به دنیا آمد. این دو شاهدخت در خانه و تحت نظارت مادرشان و آموزگارشان، ماریون کرافورد، درس خواندند. درس‌ها بر تاریخ، زبان، ادبیات و موسیقی متمرکز بود.

در طول جنگ جهانی دوم، بیشتر زندگی او و شاهدخت مارگارت دور از والدین و در کاخ بالمورال اسکاتلند و در اقامتگاه رویال لوج وینزر و کاخ وینزر گذشت تا از بمباران‌های لندن در امان بمانند.

پس از ملاقات با همسر آینده‌اش، فیلیپ، شاهزاده یونان و دانمارک، نامزدی آن‌ها به طور رسمی در ۹ ژوییه ۱۹۴۷ اعلام شد؛ زمانی که او فقط ۲۱ سال داشت.

ازدواجشان ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ در کلیسای وست‌مینستر برگزار شد و شاهزاده چارلز، نخستین فرزندشان، در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸ در کاخ باکینگهام به دنیا آمد.

طبق مستند تاجگذاری محصول سال ۲۰۱۸، ملکه از ۱۱ سالگی برای تاجگذاری آماده می‌شد.

ظاهرا شاه‌ جورج ششم، پدرش، در مراسم تاجگذاری خود در سال ۱۹۳۷، او را واداشت از این مراسم گزارشی تهیه کند تا با تمام مولفه‌های مختلف آن آشنا شود.

طبق گزارش ونیتی فیر، در گزارش ملکه آینده آمده بود: «به نظرم همه‌چیز خیلی خیلی باشکوه بود و امیدوارم کلیسا نیز همین طور باشد.»

«هنگامی که پدر تاجگذاری می‌کرد، بالای طاق‌ها و ستون در نوعی مه شگفت‌انگیز غرق شده بود. دست‌کم به نظر من این‌جور آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه گزارش الیزابت جوان آمده است که قسمت‌های پایانی مراسم «نسبتا خسته‌کننده» بود، چون «فقط نیایش بود».

ملکه در سال ۲۰۱۵ با پشت سر گذاشتن ملکه ویکتوریا، طولانی‌ترین مدت سلطنت در تاریخ بریتانیا را از آن خود کرد.

برای گشتی در خاطرات ۷۰ سال سلطنت شگفت‌انگیز ملکه به جنی بوند، خبرنگار سابق بخش سلطنتی بی‌بی‌سی، در میزگرد ساعت ۱۸:۳۰ بعد‌از‌ظهر پنجشنبه، ۱۹ مه، ایندپیندنت به‌مناسبت جشن ۷۰ سالگی سلطنت بپیوندید.

شان اوگریدی، معاون سردبیر، سانی هاندال، معاون سردبیر بخش دیدگاه‌ها، و لورا همپسون، معاون سردبیر بخش سبک زندگی ایندیپندنت، همراه مجریان این برنامه خواهند بود تا فراز‌و‌نشیب‌های هفت دهه سلطنت علیاحضرت ملکه را بررسی کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان