بریتانیا و آمریکا به خودکامگی عبدالفتاح سیسی دامن می زنند

در پي اعتراضات ضدحكومتي در مصر بيش از سه هزار نفر زندانی شده‌اند

ASHRAF SHAZLY / AFP عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر

شماري از پدران و مادران مصري در روز جمعه نگذاشتند بچه‌هاي‌شان از خانه بيرون بروند چون مي‌ترسيدند كه حتي اگر در راه‌پيمايي‌هاي ضددولتي شركت نكنند باز هم دستگير شوند. شماري هم گوشي‌هاي فرزندان‌شان را از آن‌ها گرفتند و وادارشان كردند كه صفحه‌هاي‌شان در رسانه‌هاي اجتماعي را حذف كنند.

اما اين احتياط‌ها نيز نتوانست از دستگيري شماري در بزرگ‌ترين موج دستگيري‌ها در اين كشور بعد از به قدرت رسيدن رييس جمهور عبدالفتاح سیسی در سال ۲۰۱۴ جلوگيري كند.

طبق گزارش انجمن حقوق و آزادي مصر(ECRF) از ۲۰ سپتامبر كه راه‌پيمايي‌هاي كوچك عليه سيسي، سركوب، فساد و مشكلات اقتصادي سر به فلك كشيده مصر آغاز شد بيش از سه هزار نفر دستگیر شده‌اند كه معترضان، كنش‌گران سرشناس، خبرنگاران و سياست‌مداران از جمله‌ي آن‌ها هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنين به گفته‌  گروه‌هاي حقوق‌بشري و مردمي كه با آن‌ها مصاحبه كرده‌ام كودكاني كه براي خريد لباس مدرسه به بيرون از خانه رفته بودند، گردشگراني كه براي تعطيلات به قاهره آمده بودند، وكلاي هوادار حقوق بشر كه براي دفاع از موكلان خود به دادگاه مي‌رفتند، تماشاچيان سردرگم، جوانانی که غروب در خیابان‌ها قدم می‌زنند، دانش‌جويان خارجي سرگرم ديدار از مصر و دستفروشان خياباني از جمله كساني بودند كه به صورت بی‌هدف دستگیر شده‌اند.

اكنون تمامي اين افراد توسط دستگاه قضايي مصر، كه شفاف نبودن آن زبان‌زد است، تحت کنترل و در حبس هستند.

افشاي فساد مالي «محمد علي» پيمان‌كار پيشين ارتش در يوتيوب و همچنين انبوه معضلات سياسي و اقتصادي در اين پرجمعيت‌ترين كشور جهان عرب، كه يك‌سوم جمعيت آن زير خط فقر زندگي مي‌كند، تلنگرهايي بودند كه باعث بروز اعتراضات شدند.

از زماني كه اعتراضات شروع شد پليس ضدشورش مصر به صورت ضربتی به گشت‌زني در مركز شهر قاهره و ساير شهرهاي بزرگ پرداخته است تا این فضاهای قدیمی مبارزات مخالفان و خیابان‌های منتهی به آن‌ها را که زمانی پر از دیوارنگاره‌ها بود را قرق کنند.

نیروهای امنیتی جلوی مردم را می‌گیرند و درون گوشی‌های تلفن همراه‌شان را می‌گردند و گویا حتی با استفاده ازسامانه‌های ارائه کننده اینترنت سیار(وای‌فای) مردم را وادار می‌کنند برنامه‌هایی را که حذف کرده‌اند(مثل فیسبوک و توییتر) از نو نصب کنند تا بتوانند مطالب‌شان را ببینند.

شرکت فناوری‌های نرم‌افزاری «چک‌پوینت» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های امنیت رایانه‌ای در جهان است این هفته تحقیق جدیدی انجام داده است که نشان می‌دهد رد حملات پیشرفته‌ی اینترنتی به خبرنگاران، فعالان حقوق بشری، دانشگاهیان و مخالفان مصری به ادارات دولتی مصر می‌رسد.

به تازگی نیز مشخص شده است که ظاهراً شخصی به حساب‌های توییتری منتقدان حکومت و کنش‌گران سرشناس مصر حمله می‌کرده است.

اهداف سویف نویسنده مشهور، مفسر سیاسی و فرهنگی و امانت‌دار پیشین موزه‌  بریتانیا جدیدترین قربانی این حملات بود و صفحه‌اش در توییتر در صبح یک‌شنبه به طور موقت مسدود شد.

علاء عبدالفتاح خواهرزاده‌  وی نیز که از فعالان معروف حقوق‌بشری و یکی از چهره‌های سرشناس انقلاب سال ۲۰۱۱ است به تازگی همراه وکیل مدافع‌اش دوباره دستگیر شد.

عبدالفتاح در طول عمرش در تمامی حکومت‌های مصر دستگیر شده است و به تازگی حبس پنج‌ساله‌اش به اتهامی ساختگی یعنی انجام اعتراضات بدون مجوز تمام شده بود.

به گفته‌  انجمن حقوق و آزادي مصر که برای نگه داشتن آمار دست‌گیر شدگان فهرست بلندبالای غم‌انگیزی در برنامه‌  صفحه گسترده درست کرده است بیش از سه‌چهارم از سه هزار نفری که دست‌گیر شده‌اند مثل  عبدالفتاح دادگاهی شده‌اند.

این سازمان توانسته فقط آزادی و تبرئه‌  ۵۷ نفر تأیید کند.

هنوز صد نفر جزو مفقودشدگان هستند و بسیاری ادعا می‌کنند که مورد شکنجه واقع شده‌اند.

با این حال تمامی متحدان مهم مصر در غرب هم‌چنان دم فروبسته‌اند.

درست پنج روز بعد از آن که سیسی سرکوب گسترده‌اش را به اجرا گذاشت بوریس جانسون طی دیداری دو جانبه با رییس جمهور مصر در نیویورک از وی تمجید کرد و اشاره‌ای هم به اعتراضات، دست‌گیری‌ها یا سرکوب‌ها نکرد.

پنج روز قبل از آن که آتش راه‌پیمایی‌ها شعله‌ور شود وزیر امور خاورمیانه‌ی بریتانیا وارد مصر شد تا در مورد «همکاری‌های اقتصادی فزاینده» صحبت کند.

بريتانيا بزرگ‌ترين تک‌کشور سرمايه‌گذار در مصر است.

به قول سر جفری آدامز سفیر بریتانیا در مصر، بریتانیا یکی از«شرکای اصلی مصر در شماری از بخش‌ها و از جمله بخش تجارت» است.

در حالی که لندن می‌داند که با اعمال فشار می‌تواند حکومت مصر را وادار کند که رفتار خود را درست کند.

اما بریتانیا هیچ گاه دست‌کم به‌طور علنی این کار را نکرده است.

ترجیح می‌دهیم چشم به روی رفتار حکومت رییس‌جمهور سیسی ببندیم تا مبادا اگر مصر «میانه‌رو» در صحنه نباشد یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان به نوعی دست‌خوش فروپاشی شود.

این فرمانده‌  سابق نظامی در سال ۲۰۱۳ و قبل از رسیدن به ریاست جمهوری بزرگ‌ترین کشتار معترضان غیر مسلح در تاریخ نوین(به قول گروه‌های حقوق بشری) را رهبری کرده است، حال حمایت از او چه میانه‌ای با ایجاد ثبات می‌تواند داشته باشد؟ این شخص اعتراض‌ها را ممنوع کرده است، پایگاه‌های اینترنتی صدها گروه‌های خبری و حقوق‌بشری و چندین سازمان جامعه‌ی مدنی را بسته است. در گذشته دستگیری ده‌ها هزار نفر از مردم هم زیر نظر همین شخص انجام گرفته است و سرکوب کنونی را  انجام داده است.

روشن است این رفتار قرار نیست تغییر کند و فشاری که روی ۱۰۰ میلیون مصری قرار دارد فقط با شورش‌هایی که اکنون شاهد آن هستیم فروکش می‌کند.

 عمر رابرت همیلتون نویسنده و فیلم‌ساز بریتانیایی-مصری که سویف مادرش و عبدالفتاح پسرخاله‌‌‌اش است می‌گوید: «این تصور غلط وجود دارد که سیسی در ایجاد ثبات مشارکت دارد و به همین علت دولت‌ها به خصوص در اروپا بر رفتار او چشم بسته‌اند تا همچنان بتواند جنگ‌افزار، زیردریایی و نیروگاه خریداری کند».

همیلتون می‌گوید پسرخاله‌اش در تکاپوی «از نو سامان دادن زندگی‌اش» بود و داشت به رابطه‌اش با پسرش که به هنگامی زندانی بودن او در سال ۲۰۱۱ به دنیا آمده بود سروسامان می‌داد که دوباره دستگیر شد.

به باور همیلتون دستگیر کردن محمد باقر وکیل عبدالفتاح نیز که برای دفاع از این کنش‌گر به میدان آمده بود کار «بی‌سابقه‌ای» است.

همیلتون هم‌چنین در مورد واکنش متحدان غربی مصر مثل بریتانیا می‌گوید «حتی محکوم کردن خشک و خالی نیز به گذشته پیوسته است».

رییس‌جمهور دونالد ترامپ قبل‌تر در ماه سپتامبر سئوالی مفتضح را مطرح کرده بود:«مستبد مورد علاقه‌ی من کجاست؟» و بعد از دیدار با سیسی بود که گفت: « فقط می‌خواهم همه بدانند تا شکی وجود نداشته باشد که ما تمام قد از رییس‌جمهور السیسی حمایت می‌کنیم... در مورد خیلی چیزها توافق داریم».

همیلتون افزود: «کشور خود از قانون‌گرایی و حقوق بشر حرف زدن و هم‌زمان با حکومت‌های مستبد همکاری کردن فقط آب به آسیاب نیروهای واپس‌گرا ریختن است و به این بدگمانی دامن می‌زند که مردم‌سالاری در اروپا و آمریکا از درون در حال فروپاشی است. چه دلیلی بهتر از این که ترامپ رک‌گو از صمیم قلب سیسی را «مستبد محبوب» خود می‌خواند».

«سیسی طی یک روز ۱۰۰۰ نفر از مردم را قتل‌عام کرد و متحد تمامی حکومت‌های قدرقدرت جهان است».

همیلتون اضافه کرد:«معضل مصر معضلی ملی نیست معضلی منطقه‌ای است».

تاکنون راهبرد حکومت مصر کارساز بوده است و راه‌پیمایی‌ها فروکش کرده است.

رییس جمهور در عرصه اقتصادی امتیازهایی داده است. مثلاً برای نزدیک به دو میلیون مصری دوباره یارانه‌ی مواد غذایی را برقرار کرده است. یارانه‌ی این افراد را انگار به خاطر خیلی بالا بودن حقوق‌شان قطع کرده بودند.

سیسی در صفحه‌  فیسبوک خودش نوشت که «شخصاً این امور را پی‌گیری می‌کند» و حکومت به « پاسداری از حقوق شهروندان سربه‌راه»  متعهد است.

اما منتقدان چنین اقداماتی را ظاهرسازی می‌خوانند و هزاران نفر همچنان پشت میله‌های زندان هستند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent