تداوم اعتراض‌ها در ایران، برنامه‌ریزی حکومت برای گسترش سرکوب

سرکوب شدید، اخلال در مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان و قطعی اینترنت، واکنش جمهوری اسلامی به اعتراضات مردمی است

عکس آرشیوی است- Mona HOOBEHFEKR / ISNA / AFP

حدود سیزده روز از آغاز اعتراض‌ها به گرانی در ایران گذشته است و فضای امنیتی در شهرهای ایران هر روز بیشتر می‌شود. با وجود امنیتی شدن فضای شهرها اعتراض‌ها کماکان ادامه دارد. یک روز بیشتر خبرهای مربوط به اعتراض‌ها دیده می‌شود و یک روز هم به علت کاهش پهنای باند اینترنت و قطعی اینترنت تلفن‌های همراه، اخبار کمتری به گوش می‌رسد.

اما شواهد نشان می‌دهد که این اعتراض‌ها فعلا به پایان نرسیده است. روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت دو ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان در حال انتقال تانک به سمت جونقان و شهرکرد هستند.

شهر دزفول در روز چهارشنبه شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بود. نیروهای امنیتی در این شهر برای ایجاد رعب و وحشت اقدام با تردد مداوم با موتورها و تجهیزات ضدشورش در سطح شهر می‌کردند.

در شهر تهران هم ویدئویی از منطقه تهرانپارس منتشر شد که نشان‌ می‌داد چند نفر از معترضان اقدام به آتش زدن سطل‌آشغال‌ و همچنین رها کردن آن‌‌ها در اتوبان باقری کردند. مشابه این اقدام دو شب پیش از آن در حوالی میدان ونک اتفاق افتاده بود.

وضعیت اینترنت در ایران روز گذشته به خصوص در شهرهای درگیر اعتراضات از روزهای گذشته وضعیت بدتری را تجربه کرد. هرچند زارع‌پور وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی به هیچ‌وجه زیر بار این اتفاق نرفت و ضمن تکذیب کاهش پهنای باند اینترنت گفت: «برای تامین پهنای باند بین‌الملل هیچ مشکلی نداریم، تست سرعتی که دیروز در بوشهر انجام شده حدود۹۰۰ مگابیت بر ثانیه بوده است.»

فیلتربان پیش از این خبر داده بود، تقریبا هر شب از حدود ساعت هفت شب، اینترنت موبایل در شهر اهواز به شدت کند و در مواردی به نسل دوم 2G تبدیل می‌شود، به صورتی که حتی سایت‌های داخلی هم به سختی باز می‌شوند. بررسی‌های فیلتربان نشان می‌دهد، این وضعیت کندی سرعت اینترنت روی اینترنت خانگی هم وجود دارد.

به گزارش فیلتربان اینترنت تهران، ساعت ۱۷:۳۰ و رشت در ساعت۱۹:۳۰ چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، دچار اختلال بوده است. همچنین بر اساس داده‌های IODA اختلال زیادی بر روی شبکه اینترنت در تهران مشاهده می‌شود.

شهروندان جونقان روز گذشته در مراسم خاکسپاری و عزاداری برای جمشید مختاری از کشته‌شدگان اعتراض‌های این شهر شرکت کردند. بیش از صدها نفر از شهروندان این شهر در این مراسم حضور داشتند. جمشید مختاری جونقانی روز ۲۷ اردیبهشت با چهار گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. ساعاتی پیش از برگزاری این مراسم خبری مبنی بر ربودن پیکر جمشید مختاری توسط «سازمان اطلاعات سپاه» منتشر شده بود.

در روستای شول‌آباد الیگورز نیز روز سه‌شنبه ماموران امنیتی سپاه در اقدامی مشابه قصد بر هم زدن مراسم خاکسپاری «پیش علی غالبی حاجیوند» از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر را داشتند که با هجوم مردم این روستا به سمت ماموران، این اقدام ناکام ماند و ماموران سپاه از آن روستا فرار کردند. بهروز اسلامی، از کشته شدگان اعتراض‌های اخیر نیز روز سه‌شنبه با بدرقه بیش از هزار نفر از مردم باباحیدر در استان چهارمحال بختیاری به خاک سپرده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های صنفی در ایران همچنان ادامه دارد. با توجه به ادامه‌دار شدن اعتصاب کارگران شرکت واحد تهران فشارهای امنیتی بر روی فعالین این صنف نیز ادامه پیدا کرد. ساعت یک بامداد چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت، چهار مامور وزرات اطلاعات به منزل داوود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد هجوم بردند. این حمله در حالی صورت گرفت که دختر داوود رضوی در خانه تنها بود و ماموران با شکستن در منزل به زور وارد خانه شدند. این ماموران امنیتی با نشان دادن اسلحه به دختر آقای رضوی، از او سراغ پدرش را گرفتند. در بازرسی از خانه این فعال صنفی مقداری لوازم شخصی از قبیل چند دفتر و سه عدد گوشی تلفن همراه را ضبط کردند.

براساس پیگیری‌های سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تعداد یازده نفر از فعالین این صنف همچنان در زندان اوین هستنند که وحید فریدونی یکی از چهره‌های شناخته شده این بازداشت‌ها است. او در محل تجمع مقابل اداره مرکزی شرکت واحد در بین تجمع کنندگان سخنرانی کرد و ساعاتی بعد توسط عوامل لباس شخصی بازداشت شد و به همراه دیگر بازداشتی‌ها به زندان اوین منتقل شدند.

از سوی دیگر بنابر فراخوان انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، رانندگان خودروهای برون‌شهری نیز در اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات خود از روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه، دست به اعتصاب خواهند زد.

کارکنان بیمارستان مرکز قلب تهران هم، روز چهارشنبه با برپایی تجمع در محوطه این مرکز درمانی، نسبت به شرایط کاری و معیشتی خود اعتراض کردند. پرسنل معترض در خصوص سطح پایین حقوق دریافتی، عدم پرداخت معوقات مزدی و سختی کار و همچنین مسائل مربوط به بازنشستگی دست به اعتراض زده بودند.

از سوی دیگر همچنین در روز چهارشنبه کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون و آغاجاری، به ترتیب در مقابل ساختمان مناطق نفت خیز جنوب در اهواز و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز واقع در آغاجاری دست به تجمع زدند.

به گزارش هرانا این افراد با سر دادن شعارهایی از قبیل «نه کارگریم نه کارمند، زندگیمون هدر رفت» و «افزایش ده درصدی، تورم صد درصدی» نسبت به عدم تحقق مطالبات و همچنین افزایش ده درصدی دستمزد خود اعتراض کردند.