کیوان صمیمی پس از بازداشت شبانه به زندان سمنان منتقل شد

این عضو ۷۳ ساله کانون نویسندگان ایران به بیماری‌‌ها قلبی، کلیوی و کبدی مبتلا است

در پی هشدارها در مورد وضعیت جسمانی نگران‌کننده صمیمی، او در تاریخ دوازدهم بهمن ۱۴۰۰ به‌طور موقت از زندان آزاد شده بود- تصویر از خبرگزاری ایرنا 

کیوان صمیمی، عضو ۷۳ ساله کانون نویسندگان ایران، عصر چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، پس از مراجعه به سازمان پزشکی قانونی، بازداشت و شبانه به زندان سمنان فرستاده شد.

این خبر را مصطفی نیلی، وکیل صمیمی، از طریق حساب شخصی خود در توییتر اعلام کرد و گفت که موکلش را بعد از ساعت اداری و به بهانه «ابلاغ نظریه پزشکی قانونی»، به این مرکز کشانده‌اند اما پس از مراجعه، او را بازداشت کرده و با یگان اعزام شبانه، به زندان سمنان فرستاده‌اند.

کیوان صمیمی در سال ۱۴۰۰، پس از اینکه مرگ بکتاش آبتین را «قتل شبه‌عمد» خواند، از زندان رجایی‌شهر کرج به زندان سمنان تبعید شد. او که پیش‌تر نیز از اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شده بود، در کانال تلگرامی خود، در واکنش به انتقال‌های مداوم از زندانی به زندانی دیگر نوشت که اگر به انتقال‌های غیرقانونی‌ او پایان داده نشود، اعتصاب غذا می‌کند. او گفته بود که در جریان انتقال از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر حتی به او فرصت نداده‌اند داروهایش را بردارد. این عضو کانون نویسندگان ایران به بیماری‌های قلبی، کبدی، کلیوی مبتلا است و دیابت هم دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌های حقوق بشری پیش‌تر درباره وضعیت جسمانی نگران‌کننده او هشدار داده بودند. کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نگه داشتن کیوان صمیمی در زندان «احتمال وقوع فاجعه‌ای دیگر برای یک زندانی سیاسی را بالا می‌برد».

در پی این هشدارها و گزارش سازمان پزشکی قانونی در مورد وضعیت جسمانی صمیمی، او در تاریخ دوازدهم بهمن ۱۴۰۰ از زندان آزاد شد؛ اما مصطفی نیلی در همان زمان هم گفته بود که حکم آزادی موکلش موقت است.

کیوان صمیمی در اردیبهشت ۱۳۹۸، هم‌زمان با روز جهانی کارگر، در تجمع اعتراضی کارگران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی دستگیر شد. نیروهای امنیتی چند روز پس از دستگیری، به محل کار او در نشریه ایران فردا هجوم بردند و پس از تفتیش کامل، بخشی از وسایل شخصی‌اش را ضبط کردند.

عضو کانون نویسندگان ایران یک‌ ماه پس از آن دستگیری، با قرار وثیقه و به‌طور موقت آزاد شد؛ اما شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، یک سال بعد، در اردیبهشت ۱۳۹۹، او را با اتهام‌هایی مثل «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران» به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.

کیوان صمیمی سال ۱۴۰۰ در یادداشتی که آن را در کانال تلگرامی‌ خود منتشر کرد، از «آثار مخرب انتقال‌های پرچالش» از زندانی به زندانی دیگر پرده برداشت؛ اما در عین حال تاکید کرد که بر سر «آرمان» خود برای «عدالت و آزادی» ایستادگی می‌کند.