سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه

هدف نهایی محروم کردن روسیه از درآمد ده‌ها میلیارد یورویی و تقویت سیاست‌ آب و هوایی اتحادیه اروپا است

اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، گفت اروپا می‌خواهد در کوتاه‌ترین زمان از انرژی روسیه بی‌نیاز شود-Pau BARRENA / AFP

اتحادیه اروپا از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد یورویی در استفاده بهینه از سوخت و نیز بهره‌گیری بیشتر از انرژی‌ تجدیدپذیر خبر داده است. هدف از این سرمایه‌گذاری قطع اتکای کشورهای اروپایی به واردات انرژی از روسیه است.

کمیسیون سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا قصد دارد به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه کمک کند تا در سال جاری، وابستگی‌ آنان به سوخت‌های فسیلی روسیه کاهش یابد. هدف نهایی از این طرح، محروم کردن روسیه، تامین‌کننده اصلی نفت، گاز، و ذغال‌سنگ اروپا، از درآمد ده‌ها میلیارد یورویی، و نیز تقویت سیاست‌های آب‌و‌هوایی اتحادیه اروپا توصیف شده است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هنگام اعلام بسته پیشنهادی فوق در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «بلندپروازی خود را افزایش می‌دهیم تا اطمینان یابیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از سوخت‌های فسیلی روسیه بی‌نیاز می‌شویم.»

با وجود چشم‌انداز تاریک آینده جنگ روسیه در اوکراین و وضعیت متزلزل امنیت انرژی در اروپا، اتحادیه اروپا قصد دارد هر چه زودتر منافع ژئوپلتیک و آب‌وهوایی خود را در دهه‌های پیش رو هم‌راستا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا برخی تحولات موجب نگرانی اتحادیه اروپا در زمینه تامین انرژی از روسیه شده است؛ از جمله اینکه روسیه اعلام کرد دیگر به لهستان و بلغارستان سوخت نمی‌فروشد، زیرا این دو کشور حاضر به پذیرش درخواست مسکو برای پرداخت هزینه واردات گاز طبیعی به روبل روسیه، نشدند.

اعمال تحریم‌ اتحادیه اروپا بر ذغال‌سنگ روسیه قرار است از ماه اوت آغاز شود و اتحادیه اروپا وعده داده است که تا پایان سال جاری میلادی دو سوم از وابستگی خود را به گاز طبیعی روسیه کاهش دهد.

کمیسیون اروپا گفته است که این اتحادیه قصد دارد طی پنج سال آینده (تا سال ۲۰۲۷)، خرید گاز از روسیه را کاملا متوقف کند.

کمیسیون اروپا در چارچوب این بسته پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌ انرژی‌های پاک،۷۲ میلیارد یورو بودجه و ۲۲۵ میلیارد یورو وام، تعریف کرده است.

بلژیک، هلند، آلمان، و دانمارک قصد دارند برای کمک به قطع تولید گازهای گلخانه‌ای، مزارع انرژی بادی در دریای شمال احداث کنند.

بیشتر از جهان