هشتادوچهارمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ چه بر سر نیروهای تسلیم‌شده می‌آید؟

مبارزان هنگ آزوف در اوکراین به عنوان قهرمان معرفی می‌شوند اما کرملین آن‌ها را گروهی از نئونازی‌های متنفر از روسیه می‌داند

بسیاری از جزئیات هنوز علنی نشده، از جمله اینکه آیا در باره مبادله زندانیان بین روسیه و اوکراین توافق شده است یا خیر - AFP

در هشتاد و چهارمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، درگیری‌های لفظی و عملیاتی مقام‌های دو کشور همچنان ادامه دارد.

در آخرین به‌روزرسانی در مورد آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که روسیه منطقه دونتسک در شرق اوکراین را با موشک هدف قرار داده است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد که ۹۵۹ نیروی اوکراینی از جمله ۸۰ مجروح که در پناهگاه‌ها و تونل‌های زیر کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل بودند، تسلیم روسیه شده‌اند.

در حالی که هر دو کشور از توافقی صحبت می‌کردند که قرار بود بر اساس آن تمام نیروهای اوکراینی کارخانه فولاد را ترک کنند، بسیاری از جزئیات هنوز علنی نشده؛ از جمله اینکه آیا در باره مبادله زندانیان توافق شده است یا خیر. با این حال به ادعای کرملین، پوتین شخصا تضمین کرده است که با زندانیان طبق استانداردهای بین‌المللی رفتار شود و مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که می‌توان آن‌ها را با اسرای روسی مبادله کرد.

در همین حال خبرگزاری تاس گزارش داد که یک کمیته روسی قصد دارد از این سربازان که گفته می‌شود بسیاری از آن‌ها اعضای گردان آزوف‌اند، به عنوان بخشی از تحقیقات در باره آنچه مسکو «جنایت‌های رژیم اوکراین» می‌خواند، بازجویی کند.

مبارزان هنگ آزوف در اوکراین به عنوان قهرمان معرفی می‌شوند اما کرملین آن‌ها را گروهی از نئونازی‌های متنفر از روسیه می‌داند. از این رو، قانونگذاران بلندپایه روسیه با هرگونه مبادله زندانیان مخالف‌اند. لئونید اسلوتسکی، یکی از مقام‌های روسیه در مذاکرات با اوکراین، این جنگجویان را «حیواناتی انسان‌نما» خواند و گفت که باید اعدام شوند. 

درخواست رسمی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو

در حالی که جنگ روسیه با اوکراین ادامه دارد، فنلاند و سوئد درخواست رسمی خود برای پیوستن به ناتو را ارائه دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر دو کشور فنلاند و سوئد در طول جنگ سرد بی‌طرف بودند و تصمیم آن‌ها برای پیوستن به ناتو نشان‌دهنده تغییر گسترده در افکارعمومی این کشورها از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه است. این موضوع می‌تواند به گسترش پیمان غربی ناتو که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از مدت‌ها پیش به عنوان یکی از توجیهات اصلی برای حمله به کی‌یف به آن اشاره می‌کرد، منجر شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مراسمی که در آن سفرای سوئد و فنلاند نامه‌های درخواست خود را تحویل دادند، گفت: «این یک لحظه تاریخی است.»

دیپلمات‌ها می‌گویند اینکه همه اعضا درخواست آن‌ها را تصویب کنند، ممکن است تا یک سال طول بکشد. در روزهای اخیر، ترکیه با پیوستن این دو کشور به ناتو مخالفت کرد اما استولتنبرگ گفت که فکر می‌کند می‌توان بر این مسائل غلبه کرد.

آنکارا اعلام کرد که از کشورهای شمال اروپا می‌خواهد حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی کرد ساکن در قلمرو خود را متوقف و همچنین ممنوعیت‌ فروش سلاح به ترکیه را لغو کنند.

در جریان درخواست پیوستن این دو کشور به ناتو، کاخ سفید نیز اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه میزبان رهبران سوئد و فنلاند خواهد بود تا در مورد درخواست آن‌ها گفت‌وگو کنند. این در حالی است که پس از هفته‌ها تهدید روسیه به تلافی برنامه‌های ناتو، پوتین به‌طور ناگهانی از موضع خود عقب‌نشینی کرد و در سخنرانی روز دوشنبه‌اش گفت که روسیه با فنلاند و سوئد هیچ مشکلی ندارد و عضویت آن‌ها در ناتو مشکلی نخواهد بود؛ مگر اینکه نیروها یا سلاح‌های بیشتری به آنجا فرستاده شود.

به گفته برخی از تحلیلگران، تسلیم کارخانه فولاد در ماریوپول به پوتین اجازه داد در جایی که احساس می‌کرد به بن‌بست رسیده است، پیروز شود.
 
ایده تشکیل دادگاه کیفری بین‌المللی علیه مقام‌های روسیه

در سوی دیگر، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در اظهاراتی گفت که پوتین باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود.

تراس با اعلام استقبال کشورش از ایده برگزاری یک دادگاه کیفری بین‌المللی که به جنایت‌های ولادیمیر پوتین و دیگر رهبران روسیه در جنگ با اوکراین رسیدگی کند، گفت: «با دولت اوکراین در این زمینه صحبت کرده‌ایم و در حال بررسی این ایده‌ایم. آنچه می‌خواهیم این است که برای تحت پیگرد قانونی قرار دادن افرادی که جنایات جنگی وحشتناکی از جمله تجاوز جنسی و کشتار غیرنظامیان را در اوکراین مرتکب شدند، موثرترین راه ایجاد شود.»

گفته‌های این دیپلمات بریتانیایی هم‌زمان با آن است که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد تعداد غیرنظامیانی که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین تاکنون کشته شده‌اند، به سه هزار و ۷۵۲ نفر رسیده است. بر اساس این آمار، بیش از چهار هزار غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری سازمان ملل اعلام کرد که بیشتر تلفات غیرنظامی به دلیل از استفاده از سلاح‌های انفجاری از جمله گلوله‌باران ناشی از حملات موشکی و هوایی بوده‌ است.

بیشتر از جهان