آلودگی هوا عامل یک ششم مرگ و میرها در سال ۲۰۱۹ بود

پیشگیری از آلودگی می‌تواند روند تغییرات اقلیمی را آهسته کند و منفعتی دو برابر برای سلامت زمین داشته باشد

۹۲ درصد از مرگ و میرهای مربوط به آلودگی، در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط بوده است - JOEL SAGET / AFP

بر اساس گزارش جدیدی که در مجله «لنست پلنتری هلت» (The Lancet Planetary Health) منتشر شد، آلودگی عامل ۹ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۹ بوده است- معادل یک مورد از هر شش مرگ در سراسر جهان.

این گزارش نشان داد که تعداد کل مرگ‌ومیرها از آخرین تحلیل در سال ۲۰۱۵، تقریبا بدون تغییر است، اما تعداد مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی صنعتی افزایش یافته است. اکثر قریب‌به‌اتفاق- ۹۲ درصد از مرگ‌های مرتبط به آلودگی- در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط بوده است.

ریچارد فولر، نویسنده ارشد این گزارش، گفت: «به رغم آثار گسترده آن بر سلامتی، اجتماع و اقتصاد، پیشگیری از آلودگی در برنامه توسعه بین‌المللی تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. با وجود افزایش مدارک مستند درباره نگرانی عمومی در مورد آلودگی و آثار آن بر سلامتی، توجه و سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۵ به این‌سو، فقط اندکی افزایش یافت..» 

بر اساس این گزارش، از میان ۹ میلیون مرگ ناشی از آلودگی در سال ۲۰۱۹، آلودگی هوا در ۶.۶۷ میلیون مورد، آلودگی آب در ۱.۳۶ میلیون مورد، آلودگی سرب در ۹۰۰ هزار مورد و خطرات مشاغل سمی ۸۷۰ هزار مورد عامل مرگ‌ومیر بوده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان دریافتند که تعداد مرگ‌ومیرهای مربوط به فقر مطلق- ناشی از به اصطلاح «آلودگی سنتی»، مانند آلودگی هوای فضاهای بسته و آلودگی آب، از سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است. آن‌ها گفتند که این واقعه به‌ویژه در آفریقا به دلیل بهبود منابع آب، پاک‌کننده‌ها و سوخت‌های پاک‌تر مشهود است.

با این حال، این گزارش می‌گوید که مرگ‌ومیرهای مربوط به «آلودگی مدرن» یا صنعتی- مانند آلودگی هوای محیط و آلودگی شیمیایی- در دو دهه گذشته تا ۶۶ درصد افزایش داشته‌اند. این رقم از میزان تخمینی ۳.۸ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۰ به ۶.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

علاوه بر این، نویسندگان این گزارش هشدار دادند که ارقام مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از آلاینده‌های شیمیایی احتمالا دست‌کم گرفته می‌شوند؛ زیرا آن‌ها می‌گویند فقط تعداد کمی از مواد شیمیایی ساخته‌شده به‌درستی تحت آزمایش ایمنی یا مسمومیت قرار گرفته‌اند.

این گزارش را کمیسیون مجله لنست در مورد آلودگی و سلامت که به سلامتی و هزینه‌های اقتصادی مربوط به آلودگی هوا، آب و خاک می‌پردازد، تهیه کرد.

نویسنگان این گزارش خواستار ایجاد یک هیئت مستقل سیاسی علمی در مورد آلودگی‌اند- چیزی شبیه هیئت بین‌دولتی در مورد تغییرات اقلیمی «آی‌پی‌سی‌سی» (IPCC) و افزایش بودجه برای کنترل آلودگی از طرف دولت‌ها و اهداکنندگان و نظارت پیشرفته بر آلودگی و جمع‌آوری داده‌ها.

این گزارش به این نتیجه رسید که مرگ‌ومیرهای بیش از حد ناشی از آلودگی در سال ۲۰۱۹، به زیان‌های اقتصادی به میزان مجموعا ۳.۶۸ تریلیون پوند هم منجر شده که معادل شش درصد تولید اقتصادی جهانی است.

فیلیپ لندریگان، نویسنده همکار و مدیر برنامه جهانی سلامت عمومی و رصدخانه آلودگی جهانی در کالج بوستون، گفت: «آلودگی هنوز هم بزرگ‌ترین تهدید واقعی برای سلامت بشر و سیاره است و پایداری جوامع مدرن را به خطر می‌اندازد.»

او افزود: «پیشگیری از آلودگی می‌تواند تغییرات اقلیمی را هم آهسته کند- دستیابی به منفعت مضاعف برای سلامت سیاره‌ای- و گزارش ما خواستار انتقال سریع و گسترده از همه سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است.»

© The Independent

بیشتر از جهان