شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران بازداشت دو فرانسوی در ایران را تایید کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حکومت ایران خواست تا هر چه زودتر این دو شهروند فرانسوی را آزاد کند

تصویر چک پاریس و سیسیل کهلر به روایت فیلم صداوسیما-برگرفته از ویدیوی شبکه خبر

شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با پخش یک گزارش ویژه، بازداشت دو شهروند فرانسوی در خاک ایران را تایید کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش این دو توریست فرانسوی، که چک پاریس (۶۹ ساله) و سیسیل کهلر (۳۷ ساله) نام دارند، روز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ترکیه وارد ایران شدند و روز ۱۷ اردیبهشت نیروهای وزارت اطلاعات آنها را دستگیر کردند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این گزارش ادعا می‌کند که زن و مرد فرانسوی بازداشت شده در ایران در پوشش توریستی به ایران آمدند اما تلاش داشتند با برقراری ارتباط با برخی نهادهای مدنی، از جمله کانون صنفی معلمان، و بعضی فعال‌های مدنی، مثل رضا شهابی و رسول بداقی، به سازمان‌دهی آنچه نهادهای امنیتی وابسته به حکومت ایران «آشوب و اغتشاش» خطابش می‌کنند، اقدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در روز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت دو تبعه اروپایی در ایران خبر داده بود. وزارت خارجه دولت فرانسه نیز یک روز پس از انتشار این بیانیه اعلام کرد، دو فرد بازداشت شده شهروند کشور فرانسه‌اند. این وزارتخانه همچنین ضمن محکوم کردن «این بازداشت بی‌پایه و اساس» از حکومت ایران خواست تا هر چه سریع‌تر این دو شهروند فرانسوی را آزاد کند.

در گزارش اخیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌طور واضح نام برخی فعال‌های مدنی ایران ذکر می‌شود و تصویرشان را نشان می‌دهند. تهیه‌کننده‌های این گزارش ادعا دارند که این گروه از فعال‌های مدنی با دو توریست فرانسوی دیدارهایی داشته‌اند و در پی آن بوده‌اند تا علیه نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران یک «یک بسته انقلابی» بسازند.

این گزارش امنیتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر تخریب مبارزه مدنی معلم‌ها تمرکز دارد و در پی القای این نکته است که چهره‌های شناخته شده متعلق به مبارزه صنفی معلم‌ها در هماهنگی با ماموران سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی عمل می‌کنند. وزارت اطلاعات نیز در بیانیه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، ادعا کرده بود که دو اروپایی تحت بازداشت این وزارتخانه ماموریت داشته‌اند تا به «ماموران محلی خود» روش‌های ایجاد شورش و آشوب را آموزش دهند.

ایران در هفده روز گذشته شاهد شماری تظاهرات خیابانی و اعتراضات صنفی بود که با سرکوب گسترده نیروهای وابسته به دستگاه‌های امنیتی مواجه شد. به عنوان مثال بزرگداشت روز جهانی کارگر در ایران، با اقدام‌های نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران علیه فعالان کارگری و فعالان تشکل‌های صنفی معلم‌ها همراه بود و بسیاری از فعالان یا احضار شدند، یا نیروهای امنیتی آن‌ها را تهدید کردند.

همچنین در هفته گذشته گروه‌هایی از مردم ایران در اعتراض به موج جدید گرانی‌ها به خیابان آمدند. در جریان اعتراض‌های اخیر به گرانی، بیشترین شمار معترضان به شهرهای استان خوزستان تعلق داشت. نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران نیز دست به سرکوب این اعتراضات زدند و جدای از سرکوب‌ مستقیم تظاهرات‌کنندگان و همچنین بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، در شبکه اینترنت ۱۵ استان ایران اختلال ایجاد کردند.

با وجود تمامی این اوصاف، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نتوانسته‌اند مدارکی دال بر دخالت مامورهای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی به افکار عمومی ارائه دهند. بنابراین ادعای وزارت اطلاعات و صدا و سیمای جمهوری اسلامی مبنی بر اعزام دو مامور مجرب دستگاه اطلاعاتی کشورهای اروپایی به ایران، آن هم به منظور ایجاد آنچه در گفتار رسمی حکومت ایران «شورش و آشوب» نامیده می‌شود، قابل تشکیک است.

از سوی دیگر، پس از انتشار گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز به این موضوع واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حکومت ایران خواست تا هر چه زودتر این دو شهروند فرانسوی را آزاد کند.