افتتاح کارخانه تولید پهپاد «ابابیل ۲» در تاجیکستان

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید نیروهای نظامی این کشور با هرگونه انتقال قابلیت‌های پیشرفته نظامی جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورهای منطقه مقابله خواهند کرد

به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حکومت ایران کارخانه تولید «پهپاد ابابیل ۲» را در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، افتتاح کرد. افتتاح این کارخانه، که روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، با حضور محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان، همراه بود.

به نقل از خبرگزاری فارس، باقری در این مراسم گفت در حال حاضر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند، «علاوه بر رفع نیازهای داخلی»، به کشورهایی که او «هم‌پیمان و دوست» نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران خطاب‌شان کرد، «تجهیزات نظامی» صادر کنند.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سال‌های اخیر برخی از تجهیزات نظامی‌‌شان، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را در اختیار نیروهای شبه‌نظامی اسلام‌گرای منطقه خاورمیانه قرار داده‌اند. شبه‌نظامی‌های شیعه‌مذهب حوثی، که تا پیش از برقراری آتش‌بس در جنگ داخلی یمن علیه دولت مرکزی این کشور می‌جنگیدند، جزو نیروهایی به حساب می‌آیند که از تجهیزات نظامی سپاه پاسداران استفاده می‌کنند.

عربستان سعودی، رهبر نیروهای ائتلاف عربی در جنگ داخلی یمن، بارها جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که به‌صورت منظم شبه‌نظامی‌های حوثی را مسلح می‌کند. خبرگزاری اسوشیتدپرس، در گزارشی که دی ماه ۱۴۰۰ منتشر کرد، مدعی شد پهپادهایی که در رزمایش‌های نظامی سپاه پاسدارن به نمایش گذاشته می‌شوند شباهت بسیاری به پهپادهایی دارد که شبه‌نظامی‌های حوثی در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا و همچنین دولت اسرائیل نیز بارها به این موضوع اشاره داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پهپاد «ابابیل ۲» از تولیدات «سازمان صنایع هواپیمایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است» که «به‌صورت انبوه در اختیار نیروهای مسلح» جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بر اساس گزارش این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد باقری در بخش دیگری از سخنانش در مراسم مربوط به افتتاح کارخانه پهپادسازی در تاجیکستان به رشد چشمگیر دستاورهای نظامی و تکنولوژیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اشاره کرد.

با این وجود، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، گفت اگر جمهوری اسلامی قصد انتقال تجهیزات نظامی‌اش به دیگر کشورهای منطقه را داشته باشد، با واکنش جدی اسرائیل مواجه خواهد شد. او این سخنان را در حالی بیان کرد که نیروهای نظامی اسرائیل، دو روز پیش از اظهارات وی، شبه‌نظامی‌های وابسته به حکومت ایران در خاک سوریه را با هشت موشک هدف قرار داده بودند.

در سال‌های اخیر نیروهای نظامی اسرائیل بارها مواضع نیروهای سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) را مورد هدف قرار داده‌اند و پایگاه‌های شبه‌نظامی‌های وابسته به حکومت ایران را بمباران کرده‌اند.