وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار می‌کنند

برای اولین بار است که گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و عربستان سعودی در عراق، در سطح وزرای خارجه انجام می‌شود

برای اولین بار، در مهرماه سال ۱۴۰۰ مقام‌های دستگاه وزارت خارجه ایران تایید کردند که مجموعه گفت‌و‌گوهایی را با مقام‌های عربستان سعودی انجام داده‌اند -  اعتماد آنلاین

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، قرار است به زودی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در گزارشی به نقل از کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، نوشت: این دیدار در آینده‌ای نزدیک و در بغداد، پایتخت عراق، برنامه‌ریزی شده است.

عراق طی ماه‌های گذشته، در چند نوبت، میزبان گفت‌وگوهای مقام ایرانی و عربستان سعودی بوده است. دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، در بغداد انجام شد.

به‌نظر می‌رسد بازسازی روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، جنگ در یمن و وضعیت امنیتی منطقه و بازارهای انرژی از محورهای اصلی گفت‌وگو‌ها باشد.

پنج‌شنبه هفته پیش، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد بغداد تمام تلاش خود را خواهد کرد تا شرایط برای رسیدن به توافقی میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

پیشتر روزنامه الجریده کویت به نقل از یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه ایران، خبر برگزاری دیدار وزرای خارجه دو کشور پس از پایان ماه رمضان را داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری سی‌ان‌ان در فروردین ماه گذشته، در آستانه شروع دور تازه مذاکرات بغداد، در گزارشی درباره محتوای گفت‌وگوهای تهران و ریاض نوشت: «در حالی‌ که گفت‌وگوها تا به امروز بر موضوع‌هایی مانند زیارت اماکن مقدس متمرکز بوده و مقام‌های سطح اطلاعاتی نیز در آن حضور داشته‌اند، حضور احتمالی مقام‌های در سطح وزارت امور خارجه در مذاکرات آتی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه و تمایل به نتیجه‌گیری در مورد برخی از حل‌نشدنی‌ترین درگیری‌های منطقه باشد.»

با این حال، خبرگزاری برنا روز سه‌شنبه به نقل از سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نوشت: تحول جدیدی در مذاکرات تهران و ریاض رخ نداده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران: «همانند همه مذاکراتی از این دست، موضوعات چندی از جمله در خصوص شیوه ادامه گفت‌وگوها و سطح پیگیری آنها در آن نشست مطرح شده که در دستور کار طرفین برای آینده است.»

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، در دی‌‌ماه سال ۱۳۹۴ به دنبال حمله تندروهای وابسته به حکومت ایران، به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد.

روزنامه «العرب» چاپ لندن، چند هفته پیش در گزارشی نوشت که عادی‌سازی روابط بین تهران و ریاض، نیازمند «قدم‌های عملی از سوی تهران برای اعتمادسازی است» و از جمله گام‌هایی که به آن اشاره کرد، لزوم فشار حکومت ایران بر حوثی‌ها، گروه شیعی مورد حمایت ایران در یمن، برای رسیدن به یک توافق سیاسی در این کشور است.

برای اولین بار، در مهرماه سال ۱۴۰۰ مقام‌های دستگاه وزارت خارجه ایران تایید کردند که مجموعه گفت‌و‌گوهایی را با مقام‌های عربستان سعودی انجام داده‌اند. اما این برای اولین بار است که گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و سعودی در بغداد، در سطح وزرای خارجه انجام می‌شود.

بیشتر از جهان