هشدار سازمان ملل درباره «سوءتغذیه فاجعه‌بار کودکان» ناشی از کرونا و جنگ اوکراین

 ۱۳.۶ میلیون کودک زیر پنج سال سوءتغذیه شدید دارند و افزایش قیمت‌ مواد غذایی درمان آن‌ها را دشوار می‌کند

با افزایش قیمت مواد غذایی، هزینه درمان برای کودکانی که سوءتغذیه شدید دارند، تا ۱۶ درصد افزایش می‌یابد - FADEL SENNA / AFP

به گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه عواقبی فاجعه‌بار به همراه داشته باشد.

به گزارش رویترز، یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد که هم‌زمان با افزایش قیمت مواد غذایی، هزینه درمان برای کودکانی که سوءتغذیه شدید دارند، تا ۱۶ درصد افزایش می‌یابد.

این سازمان با اشاره به بحران غذایی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و سپس جنگ در اوکراین، تاکید کرد که مواد غذایی برای استفاده درمانی کودکان مبتلا به سوءتغذیه با افزایش قیمت شدیدی مواجه شده است که می‌تواند شرایط را برای ادامه درمان آن‌ها دشوار کند.

این هشدارها در شرایطی است که ماه گذشته نیز جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، روسیه را متهم کرد از طریق جنگ در اوکراین به بحران جهانی غذا دامن زده است. به گفته او، روسیه انبارهای گندم را بمباران می‌کند و به کشتی‌های حامل غلات اجازه تردد نمی‌دهد.

بر اساس هشدارهای یونیسف، در چنین شرایطی و بدون اختصاص بودجه بیشتر در شش ماه آینده برای داروهای تخصصی کودکان مبتلا به سوءتغذیه، ممکن است ۶۰۰ هزار کودک درمان ضروری را از دست بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این صندوق سازمان ملل، حتی قبل از جنگ اوکراین و همه‌گیری کرونا نیز دو کودک از سه کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید به غذای درمانی موردنیاز برای نجات جانشان دسترسی نداشتند و حالا عواقب تغییرات جهانی شرایط آن‌ها را بدتر می‌کند.

قیمت یک کارتن غذای مخصوص این کودکان حاوی ۱۵۰ بسته- که می‌تواند یک کودک دچار سوءتغذیه شدید را طی شش تا هشت هفته به شرایط سلامتی بازگرداند- پیش از افزایش ۱۶ درصدی قیمت‌ها به طور متوسط حدود ۴۱ دلار تمام می‌شد؛ اما در شرایط فعلی، این صندوق برای پوشش هزینه‌های اضافی به حدود ۲۵ میلیون دلار نیاز دارد.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، گفت: «جهان به‌سرعت در حال تبدیل شدن به جایی برای مرگ‌ کودکانی است که می‌شد از مرگ آنان پیشگیری کرد.»

بر اساس گزارش‌ها، ۱۳.۶ میلیون کودک زیر پنج سال سوءتغذیه شدید دارند که عوارض ناشی از آن در این گروه سنی، به مرگ یک نفر از هر پنج نفر منجر می‌شود.

یونیسف هفته گذشته نیز در بیانیه‌ای، هشدار داد که شمار کودکان سوری نیازمند کمک در داخل و خارج سوریه به تعداد بی‌سابقه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. در این بیانیه تاکید شد که بیش از یک دهه پس از شروع جنگ ویرانگر داخلی در سوریه، اختصاص بودجه برای کمک‌های بشردوستانه به مرور زمان کاهش یافته است و میلیون‌ها کودک در سوریه و کشورهای همسایه آن در ترس و بی‌ثباتی زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان