هشدار رییس‌ سابق بانک مرکزی آمریکا: رکود تورمی در راه است

رئیس سابق فدرال رزرو هشدار داد که در دهه آینده، باتلاق اقتصادی را شاهد خواهیم بود

برننکی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بود - AFP

به گزارش نیویورک تایمز، بن برننکی، رئیس سابق «فدرال رزرو» (بانک مرکزی آمریکا)، در کتاب جدید خود هشدار می‌دهد که ایالات متحده ممکن است با بیکاری و تورم توامان بسیار بالایی مواجه شود که از دهه ۱۹۷۰ تاکنون مشاهده نشده است.

برننکی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بود، گفت که کتابش را در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ نوشته و تاریخچه‌ای از فدرال رزرو و چگونگی واکنش آن به بحران‌های اقتصادی قرن گذشته را ارائه داده است.

برننکی گفت که مطمئن است که جروم پاول، رئیس فعلی فدرال رزرو که هفته گذشته سنا او را برای دومین دوره ریاست تایید کرد، می‌تواند از این مرحله دشوار عبور کند؛ اما درباره بروز رکود تورمی هشدار داد که در آن، هم بیکاری و هم تورم بالا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به تایمز گفت: «حتی با یک سناریو خوش‌بینانه هم به رکود اقتصادی می‌رسیم. تورم هنوز خیلی بالا است اما کاهش می‌یابد. بنابراین باید ظرف یکی دو سال آینده دوره‌ای پیش بیاید که رشد پایین باشد، بیکاری دست‌کم اندکی افزایش یابد و تورم همچنان بالا باشد.»

او گفت: «که در این‌ صورت، به آن رکود تورم می‌گوییم.»

پل ولکر، رئیس سابق فدرال رزرو، در دهه ۱۹۸۰ به منظور مهار تورم، نرخ بهره را به‌شدت افزایش داد که رکود اقتصادی ایجاد کرد و خشم عمومی گسترده به فدرال رزرو را برانگیخت. برننکی که در دوره‌های ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش و باراک اوباما و در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸ و رکود بزرگ متعاقب آن، مسئولیت این سازمان را به عهده داشت، گفت که تورم جهانی بیشتر حس می‌شود.

برننکی گفت: «تفاوت میان تورم و بیکاری در این است که تورم بر همه افراد تاثیر می‌گذارد و بیکاری بر برخی افراد بسیار تاثیرگذار است؛ اما بیشتر مردم به دلیل اینکه شخصا بیکار نیستند، به بیکاری واکنش چندانی نشان نمی‌دهند. تورم نوعی تاثیر گسترده اجتماعی دارد.»

برننکی در ضمن گفت که فدرال رزرو نباید هدف تورمی خود را که اکنون دو درصد است، تغییر بدهد.

او گفت: «می‌دانید که اهداف تورمی نباید به‌مثابه ابزاری کوتاه‌مدت استفاده شود؟ اگر هدف تورمی را برای اهداف کوتاه‌مدت به سه درصد افزایش می‌دهید، آن‌وقت چرا چهار درصد یا ۳.۵ درصد نه؛ یا چرا محدوده تحمل یا هر چیز دیگری ایجاد نمی‌کنید؟»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد