آمریکا پزشک ونزوئلایی را به فروش باج‌افزار به هکرهای ایرانی متهم کرد

گفته می‌شود گروه «آب گل‌آلود» از این برنامه برای هدف قرار دادن سازمان‌های اسرائیلی استفاده می‌کرد

در پرونده شکایت علیه مویزس زاگالا آمده است که او در یک گروه اینترنتی، باج‌افزاری را به قیمت ۵۰۰ دلار به فروش گذاشت - Pexels

دادستان‌های آمریکا اعلام کردند که یک متخصص قلب ونزوئلایی آشنا به برنامه‌نویسی رایانه‌ای با اتهام فروش باج‌افزار مواجه است. این فرد که مویزس زاگالا نام دارد، متهم به فروش نرم‌افزاری است که گفته می‌شود یک گروه هکر ایرانی از آن برای حمله به شرکت‌های اسرائیلی استفاده کرده‌اند.

به گزارش رویترز، بر اساس شکایتی که به دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک ارائه شد، این متهم ۵۵ ساله مجوز استفاده از باج‌افزار خود را به مجرمان سایبری داد تا از آن برای اخاذی از قربانیان استفاده کنند.

باج‌افزارها گونه‌ای از بدافزارها به شمار می‌روند که دسترسی به سیستم‌ها را محدود و سپس برای برداشتن محدودیت، باج طلب می‌کنند. برخی از انواع آن‌ها روی فایل‌های هارددیسک رمز می‌گذارند و برخی دیگر ممکن است به‌سادگی سامانه را قفل کنند و پیام‌هایی روی نمایشگر نشان دهند که از کاربر می‌خواهد مبالغی را واریز کند.

در پرونده شکایت علیه مویزس زاگالا آمده است که او در یک گروه اینترنتی، باج‌افزاری را به قیمت ۵۰۰ دلار به فروش گذاشت و در نهایت با پیشنهاد خریداران، کد منبع اصلی را به قیمت سه هزار دلار فروخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی هنوز زاگالا را که در ونزوئلا زندگی می‌کند، دستگیر نکرده‌اند. در بیانیه‌ دادستانی آمده است که «مویزس زاگالا از حملات موفقیت‌آمیز با استفاده از برنامه‌هایش مطلع بود و از حملاتی که افراد مرتبط با دولت ایران از طریق این باج‌افزار انجام می‌دادند، برای کسب اعتبار استفاده می‌کرد».

بر اساس شکایت یک مامور اف‌بی‌آی به نام کریس کلارک، زاگالا در اواخر سال ۲۰۱۹ ارائه محصولی به نام «تانوس» (Thanos) به هکرها را آغاز کرد و در ازای آن، مقداری سود ناشی از حملات باج‌افزاری آن‌ها را درخواست داشت. کلارک مجوز این برنامه را خرید و آن را روی کامپیوتری در ایالات متحده دانلود کرد. این مامور اف‌بی‌آی که باج‌افزار تانوس را پیگیری می‌کرد، در سال ۲۰۲۰ از فعالیت‌های یک گروه هکر ایرانی به نام «آب گل‌آلود» (Muddy Water) مطلع شد که از این برنامه برای هدف قرار دادن سازمان‌های اسرائیلی استفاده می‌کردند.

مقامات ایالات متحده در ماه فوریه، «آب گل‌آلود» را گروهی از اپراتورهای سایبری مرتبط با ایران توصیف کردند و گفتند که فعالیت آن‌ها مجموعه‌ای از سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی را هدف قرار داده است. با این حال نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد این اتهام‌ها را بی‌اساس خواند.