سوییس به رضایت فرضی برای اهدای عضو رای مثبت می‌دهد

آلن برست، وزیر کشور، می‌گوید این تغییرات «نه انقلاب که یک تحول است»

بر اساس قوانین قبلی، اهدا تنها درصورتی مجاز بود که فرد در زمان حیات به آن رضایت می‌داد - Pixabay

سوییس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، فرد راضی به اهدای عضو است مگر آنکه مخالفت خود را به‌وضوح اعلام کرده باشد.

تغییر از رضایت صریح به فرضی به تایید ۶۰.۲ درصد از رای‌دهندگان رسید؛ در حالی که ۳۹.۸ درصد در همه‌پرسی، به آن رای مخالف دادند.

به گزارش سوییس اینفو، درحالی که بخش‌های فرانسوی‌زبان جنوب و غرب این کشور با اکثریت قاطع به رضایت فرضی رای دادند، چهار کانتون [منطقه] کوچک‌تر آلمانی‌زبان به آن رای منفی دادند.

آلن برست، وزیر کشور سوییس، گفت که این نتیجه «نگرش مثبتی را که همیشه میان جمعیت سوییس درباره اهدای عضو احساس می‌شد، تایید کرد».

برست افزود که این تغییرات «نه انقلاب که یک تحول است».

او گفت که در مورد تصمیم‌های دشوار، همچنان نظر اعضای خانواده را جویا می‌شوند و در غیاب اعضای خانواده، هیچ عضوی برای اهدا [از بدن] جدا نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برست افزود که خواسته واقعی متوفی با دقت تعیین خواهد شد.

بنا بر اعلام اداره فدرال بهداشت عمومی، این روش جدید در اولین فرصت در سال ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود.  

فرانتس ایمر، مدیر بنیاد سوییس ترنسپلنت، گفت که این تغییر در سیاست جان‌های زیادی را نجات می‌دهد و به یک هزار و ۴۰۰ نفری که در فهرست انتظار عضو قرار دارند، کمک می‌کند.

او گفت که در سال گذشته، ۷۲ نفر در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست دادند.

رهبران اپوزیسیون در مجلس سوییس ادعا کردند که این تغییر روابط دولت و مردم را دگرگون می‌کند.

ورنا هرتزوگ، از حزب راست‌گرای مردم سوییس، تنها گروه سیاسی عمده‌ای که روز یکشنبه با این قانون مخالفت کرد، گفت: «شرم آور است که در دولتی مبتنی بر حاکمیت قانون باید در برابر این واقعیت که وقتی مردید، می‌توانند اعضای بدنتان را خارج کنند، فعالانه مقاومت کنید.»

در مدل رضایت فرضی، هر فردی که از نظر پزشکی مناسب باشد، اهداکننده عضو در نظر گرفته می‌شود؛ مگر آنکه مخالفت خود با این کار را به‌صراحت ثبت کند.

بر اساس قوانین قبلی، اهدا تنها درصورتی مجاز بود که فرد در زمان حیات به آن رضایت می‌داد. خانواده‌ها غالبا از چنین خواسته‌هایی اطلاع نداشتند و بعد خودشان تصمیم می‌گرفتند.

سیستم‌های رضایت فرضی در چندین  کشور اروپایی از جمله انگلستان، ولز، اسپانیا، بلژیک، فرانسه و اتریش وجود دارد.

از سوی دیگر، استان‌های کانادا و ایالات متحده از مدل‌های انتخابی برای اهدای عضو استفاده می‌کنند که در آن، افراد به‌صراحت اعلام می‌کنند آیا می‌خواهند با هدف پیوند عضو، اهداکننده باشند یا خیر.  

© The Independent