صدها جنگجوی اوکراینی از کارخانه فولاد ماریوپل تخلیه شدند

بیش از یک‌پنجم افراد تخلیه‌شده- که بسیاری از آن‌ها به‌شدت زخمی شده‌اند- به بیمارستان منتقل شدند

رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که در میان نیروهای تخلیه‌شده، تعدادی هم به‌شدت مجروح شده‌اند - AFP

صدها جنگجوی اوکراینی پس از آنکه در میانه بمباران روسیه، ماه‌ها در کارخانه فولاد ماریوپل در جنوب اوکراین حبس شده بودند، از آنجا تخلیه شدند.

تلاش برای تخلیه کارخانه فولاد آزوفستال شکست بزرگی برای اوکراین است؛ زیرا به نظر می‌رسد مهاجمان روس کنترل این شهر بندری محاصره‌شده [در کنار] دریای سیاه را به دست گرفتند.

از مجموع حدود ۶۰۰ نفری که از زمان آغاز حمله ولادیمیر پوتین در ۲۴ فوریه، به مدت ۸۲ روز در کارخانه فولاد گیر افتاده بودند، بیش از ۲۵۰ سرباز اوکراینی تخلیه شدند.

آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفت که ۵۳ سرباز مجروح را به بیمارستانی در شهر نوازوفسک در ۳۲ کیلومتری شرق ماریوپول که تحت کنترل روسیه است، منتقل کرده‌اند.

به گفته مالیار، ۲۱۱ نفر دیگر را به شهر اولنیوکا در منطقه‌ تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه برده‌اند.

او افزود که همه افراد تخلیه‌شده احتمالا با اسرای روس مبادله خواهند شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که در میان نیروهای تخلیه‌شده، تعدادی هم به‌شدت مجروح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در نطق آخر شب خود به اوکراینی‌ها گفت: «امیدواریم بتوانیم جان بچه‌هایمان را نجات بدهیم.»  

«درمیان آن‌ها افرادی هستند که به‌شدت مجروح شده‌اند. از آن‌ها مراقبت می‌کنیم. اوکراین به قهرمانان اوکراینی زنده نیاز دارد.»

اوایل این هفته، جنگجویان گردان آزوف- واحدی از گارد ملی اوکراین که نئونازی‌ها را نیز در میان خود دارد- گفتند که همرزمان آنان در داخل کارخانه در شرایط غیربهداشتی به سر می‌برند؛ «با زخم‌های باز و پانسمان‌هایی که با بانداژهای غیراستریل انجام شده است، بدون داروی ضروری و حتی غذا.»

تصاویر نشان می‌دهد دست و پای تعدادی از سربازان قطع شده است.

آلینا نسترنکو، از ساکنان ماریوپل، گفت: «شرایطی که در آن‌اند، وحشتناک است. کلامی برای توصیفشان ندارم. ما برای همین اینجاییم. التماستان می‌کنیم؛ به هرشکل ممکن التماس می‌کنیم؛ تقاضا می‌کنیم عزیزانمان را نجات بدهید.»

ناتالیا زاریستکایا که همسرش از اعضای هنگ آزوف است، شرایط کارخانه را «جهنمی» توصیف کرد.

او گفت: «آن‌ها در جهنم‌اند. زخم‌هایشان هر روز بیشتر می‌شود. آن‌ها بدون دست و پا، خسته و بی‌دارو مانده‌اند.»

ارتش اوکراین پس از تخلیه اعلام کرد که «به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوفستال دستور داده بود جان کارکنان را نجات دهند» و سربازان در آنجا ماموریت جنگی خود را انجام داده بودند.

ارتش افزود تلاش‌ها برای نجات نیروهایی که هنوز داخل‌اند، ادامه دارد؛ اما نگفت که در آزوفستال چه تعداد جنگجو باقی مانده‌اند؛ جایی که در پناهگاه‌های زیرزمینی و تونل‌های اعماق زمین آن پناه گرفته بودند تا در برابر هرگونه حمله هسته‌ای روسیه مقاومت کنند.

پیش‌تر در این ماه، تعدادی از غیرنظامیان از داخل این کارخانه- یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات متالورژی در اروپا- تخلیه شدند. به گفته شورای شهر ماریوپول، حدود یک هزار زن، کودک و سالمند در تونل‌های زیرزمینی کارخانه فولاد پناه گرفته بودند.

ماریوپول در نتیجه حملات مکرر روسیه به ویرانه بدل شده است. اوکراین اعلام کرد که ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.  

© The Independent

بیشتر از جهان