نگاه جسورانه ستاره‌های ایرانی به مد بارداری

ستاره‌های مشهور ایرانی هم با همتایان مشهور خود برای ترسیم مد بارداری همراه شده‌اند

میرصالحی و قالیچی از نمایش شکم‌های برآمده خود ابایی ندارند-nlvogue/instagram.lillyghalichi

 سه دهه پس‌ازآنکه بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای آمریکایی حاضر نمی‌شد مجله‌ای که صفحه اولش تصویر بازیگر باردار نیمه برهنه داشت روی پیشخوان بگذارد، موجی از شکم‌های برآمده در صنعت مد به راه افتاد. این موج بلند و قدرتمند تصویر مدل و کارآفرین ایرانی را هم روی جلد ووگ هلند برد.

نگین میرصالحی، کارآفرین و پایه‌گذار محصولات آرایشی بهداشتی گیسو برای شماره ژوئن ۲۰۲۲ نشریه مد و زیبایی ووگ در هلند جلوی دوربین رفت. تصویری از او ایستاده در برابر یک ستون مرمر که با کت آبی فیروزه‌ای خز از خانه مد گوچی شکم برهنه‌اش را نمایش می‌دهد به‌زودی به روی پیشخوان هزاران فروشگاه خواهد رفت. هرچند پیش از آن در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده و شاید هزاران ابرو را در خاورمیانه، ایران، زادگاه خانوادگی میرصالحی بالا ببرد. جایی که هنوز انتشار تصویر زنان بر روی جلد مجلات شامل سانسور شدید توسط مقامات مذهبی و امنیتی می‌شود.

به گفته نشریه اقتصادی فوربز، میرصالحی فرصت‌های شغلی درجه یکی را رد کرد تا تجارت شخصی خودش را راه بیندازد. میراث خانوادگی او تجربه چندین نسل زنبورداری بود که در نهایت به محصولات بهداشتی و زیبایی «گیسو» ختم شد که میرصالحی را به عضویت باشگاه زنان جوان موفق و صاحبان کسب‌وکارهای میلیون دلاری درآورد.

در سال ۲۰۲۰، ارزش فروش محصولات گیسو حدود ده میلیون یورو بود، رقمی که به دلیل گسترش دامنه محصولات آن تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌تواند ده برابر شود. رقمی که سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی یوروزو (Eurozeo) در این نام تجاری را معنادار می‌کند.

میرصالحی در نمایش شکم برهنه و باردار خود تنها نیست. لیلی قالیچی هم مانند او ابایی از نمایش بارداری ندارد. قالیچی از نسل دوم یک خانواده مهاجر ایرانی، سال ۱۹۸۳ در تگزاس ایالات‌متحده متولد شد. او که بخشی از شهرتش را مدیون مجموعه تلویزیونی «شاهان سان ست» است، زیبایی چشم‌های ستاره‌هایی چون کیم کارداشیان را با محصولات مژه‌های مصنوعی خود چند برابر کرد.

ما لیلی را در تازه‌ترین عکس‌هایش می‌بینیم که شکم برهنه و برآمده خود را با جسارت به نمایش گذاشته‌است.

دارایی لیلی قالیچی (نیلوفر سید قالیچی) طراح مد، وکیل، وبلاگ نویس و ستاره ایرانی آمریکایی حدود پنجاه میلیون دلاری تخمین زده شده است.

بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در دنیا به تازگی عرصه قدرت‌نمایی زنان مشهور و ستاره‌های صنعت سرگرمی است. زنان ایرانی در اروپا و ایالات‌متحده هم با همتایان مشهور خود در صنعت سرگرمی همراه شده‌اند و در ترسیم بارداری به‌عنوان دوره‌ای از زندگی زنان که می‌تواند مانند سایر عرصه‌های زندگی صحنه نمایش اندام و زیبایی زنانه باشد شریک شده‌اند.

پس از دهه‌ها ارزش دادن به شکم‌های صاف، جلوه گری مدل‌ها با شکم‌های تخت و ملامت کردن برآمدگی شکم و در کنار آن پنهان کردن نشانه‌های بارداری که شکم برآمده مهم‌ترین آن است، ستاره‌های موفق و ثروتمند با خاستگاه شرقی و از خانواده‌های ایرانی علاوه بر هوش تجاری خود، این روزها اندام زنانه‌شان را هم به ابزاری برای تحکیم موقعیت خود در رقابت سخت و فشرده این صنعت تبدیل کرده‌اند.

محدودیت‌هایی که در زادگاه میرصالحی و قالیچی برای نمایش دادن زنان باردار به‌عنوان «بت زیبایی» وجود دارد خاص این کشور نیست. سه دهه پیش، دمی مور، بازیگر مشهور آمریکایی جسورانه جلوی دوربین نشریه ونیتی فر رفت تا برای نخستین بار عریانی، زیبایی و بارداری را با هم بیامیزد، چیزی که تا آن زمان برای سلیقه مخاطب آمریکایی و جهانی نه تنها «چشم‌نواز» نبود بلکه عده زیادی را هم که این عریانی را در تقابل با روح مادرانه می‌دیدند آزرده کرد.

تا آن زمان، زنان باردار به‌ندرت روی جلد مجلات مد دیده می‌شدند، مگر پیچیده در چندلایه لباس‌های گشاد و در مجلات مربوط به مادری و خانه‌داری.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان دمی مور برهنگی بدن خود را تنها با کف دستانش پوشانده بود اما چند دهه بعد می‌بینیم که ستاره‌های جوان شکم‌های برآمده خود را همچون معبد مقدسی تزئین می‌کنند.

 بارداری کاردی بی، ستاره خواننده آمریکایی در میان پارچه‌های سفید و جواهرات اسکیاپارلی طراحی دانیل رزبری خودنمایی کرد و ریانا، شکوه شکم برآمده‌اش را با شانل به رخ همه کشید.

ریانا یک کت صورتی از مجموعه پاییز ۱۹۹۶ شانل پوشید. دکمه‌های آن را با افتخار باز گذاشت تا برجستگی نوزادی که در رحم داشت را با کمربند زنجیره‌ای شانل، گردن‌بند مروارید، یک صلیب کریستین لاکروا و شلوار جین آبی پاره نشان دهد.  زنجیرهای بلند طلایی به نوعی امضای بارداری ریانا تبدیل شد که در طول ماه‌های بعدی به آن وفادار ماند. 

 ریانا، برآمده از میراث کارائیبی بارباروس با ترکیبی چالش‌برانگیز از فرهنگ مادر محور آن و آورده‌های متفاوت مبلغان مسیحی مانند پری‌های دریایی برآمده از اقیانوس با شکم باردارش همه‌جا رفت و در رویدادهای هنری و نمایش‌های مد شرکت کرد.

 خاستگاه مذهبی شاید آن‌قدرها دست و پای ریانای جوان و ستاره‌های آمریکایی را نبسته باشد و در کشور آبا و اجدادی‌اش هنوز دعای خیر «باشد که همیشه چون الماس بدرخشی» بدرقه راهش می‌شود اما دخترانی که خودشان یا خانواده‌هایشان از آن‌سوی اقیانوس آمده‌اند، از جمله ستاره‌های ایرانی و چهره‌های تاثیر گذار در شبکه‌های اجتماعی راه دشوار دیگری در پیش داشته‌اند.

صنعت مد پس از دو سال و اندی خانه‌نشینی اجباری حالا باید آستین بالا زده و فکری به حال این جریان جدید بکند. دختران و زنانی که خسته از پیراهن‌های گشاد بارداری حاضر نیستند برآمدگی شکمشان را با شال و کیف‌دستی پنهان کنند و ناف‌های بیرون زده‌شان را با افتخار تزئین می‌کنند.

از نگین میرصالحی گرفته تا ریانا، همه برای جلوه گری بارداری محدود به انتخاب لباس‌هایی بودند که یا خاصیت کشسانی داشتند و یا به‌گونه‌ای می‌شد با اندازه بدن تطبیقشان داد. طراحان و کسانی که این روزها قلمشان را برای مجموعه‌های سال بعد خانه‌های مد تیز می‌کنند دیگر نمی‌توانند الهه بارباروس و فرشته‌های باردار پشت سرش را ندیده بگیرند.

بیشتر از زندگی