پیام شاهزاده رضا پهلوی به معترضان در ایران: یک‌صدایی و اتحاد تا پیروزی

«بدانید که تنها نیستید و من و خیلی‌های دیگر با شما هستیم و در سرتاسر جهان صدای شما خواهیم بود»

شاهزاده رضا پهلوی ضمن ابراز همدردی با خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌ها، گفت:‌ از همه چیز مهم‌تر یک‌صدایی و اتحاد ما است-TIM SLOAN / AFP

شاهزاده رضا پهلوی، در یک پیام ویدئویی که از طریق حساب‌های کاربری خود در توییتر و اینستاگرام منتشر کرد، ضمن حمایت از تجمع معترضان در شهرها و استان‌های مختلف ایران، گفت:‌ «همه ما در روزهای گذشته شاهد فداکاری‌های هم‌میهنانمان بوده‌ایم. بدانید که تنها نیستید و من و خیلی‌های دیگر با شما هستیم و در سرتاسر جهان صدای شما خواهیم بود تا بدانند که خواست عمومی مردم ایران چیست.»

شاهزاده رضا پهلوی ضمن ابراز همدردی با خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌ها، گفت:‌ «در این روزهای حساس از همه چیز مهم‌تر یک‌صدایی و اتحاد ما است تا روزی که پیروز شویم و آینده‌ای بهتر را بسازیم»

این دومین پیام شاهزاده رضا پهلوی پس از شروع موج تازه اعتراض‌های ضدحکومتی مردم ایران است. او قبلا و به دنبال شروع اعتراض‌ها در استان خوزستان، در توییتی نوشت:‌ «خوزستان آب ندارد، نان ندارد، هوا ندارد، اینترنت ندارد، اما ملت ایران را در کنار خود دارد.»

اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف ایران که از حدود یک هفته پیش و همزمان با موج جدید گرانی٬ها آغاز شد، همچنان ادامه دارد و بسیاری از مردم و همچنین کارمندان اصناف در شهرهای مختلف کشور به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «رضاشاه روحت شاد» مخالفت خود را با نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند.

در فیلم‌هایی که شهروند-خبرنگاران از تجمع‌های اعتراضی گرفته‌اند، معترضان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر رئیسی» سرداده‌اند.

اخبار رسیده از ایران حاکی است که وضعیت در برخی شهرها از جمله تهران و شهرکرد امنیتی است و نیروهای ضدشورش در سطح شهر مستقر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی مرگ دست‌کم یک معترض را در جریان تظاهرات آن شهر تایید کرد. در تصاویر و ویدئوهای مردمی از تظاهرات اعتراضی، از جمله از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، دیده می‌شود که نیروهای امنیتی به سوی آنان تیراندازی می‌کنند. گفته می‌شود که تاکنون هویت پنج قربانی در اندیمشک، دزفول، فارسان، و هفشجان ‌تایید شده است.

جمهوری اسلامی، دسترسی شهروندان به اینترنت را محدود کرده و در برخی شهرها اینترنت به طور کامل قطع شده است.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۱۵ مه، در توییتی نوشت: «معترضان شجاع ایرانی برای احقاق حقوق خود به پا خاسته‌اند. ما از حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان چه در فضای آنلاین و در فضای واقعی، بدون ترس از خشونت و بازداشت، حمایت می‌کنیم.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمایت دولت آمریکا از اعتراض‌های مردم ایران را «ذوق‌زدگی بیش از حد» و دخالت در حاکمیت ملی کشور توصیف کرده است.

اعتراض‌های مردمی در ایران در پی صعود ناگهانی قیمت‌ها در شهرهایی از استان خوزستان آغاز شد و بعد به دست‌کم ۹ استان دیگر رسید.

روز دوشنبه، جمعی از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در مقابل دفتر مرکزی شرکت واحد تجمع کرده و خواستار استعفای علیرضا زاکانی، شهردار تهران شدند.

معلمان نیز از جمله اصنافی هستند که در روزهای گذشته تجمع کرده و نارضایتی خود را درباره وضعیت معیشتی خود ابراز کرده‌اند.