با تصمیم هند برای ممنوعیت صادرات، قیمت گندم رکورد شکست

در کنار توقف صادرات اوکراین، مواردی چون خشکسالی، سیل، و موج گرما نیز با تهدید محصولات تولیدکنندگان گندم، به افزایش قیمت‌ها منجر شده است

ممنوعیت صادرات گندم هند به موج رو به رشد عرضه محدود مواد غذایی منجر می‌شود- Narinder NANU / AFP

پس از اینکه هند تصمیم گرفت صادرات گندم به کشورهای دیگر را متوقف کند، قیمت این محصول به بالاترین حد خود رسید. قیمت‌ گندم در بورس شیکاگو برای معاملات آتی تا ۵.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۲.۴۷۵ دلار در هر بوشل (معادل ۲۵.۴۰ کیلوگرم)  رسید. این میزان بالاترین رقم در دو ماه گذشته است و در حدود یک دلار بیشتر از بالاترین رکوردی دانسته می‌شود که درست پس از حمله روسیه ثبت شد.

به گزارش روزنامه «لایو مینت»، افزایش قیمت گندم پس از تهاجم روسیه به اوکراین که از صادرکنندگان عمده غلات بود، نگرانی‌های جهانی را درباره امنیت غذایی دامن زد.

 در پی این وضعیت، هند برای مدیریت محصولات کشاورزی خود، صادرات گندم به خارج از کشور را به حالت تعلیق درآورد. این اقدام با انتقاد وزیران کشاورزی هفت کشور صنعتی جهان مواجه شد و آن‌ها اعلام کردند که چنین تصمیم‌هایی به تشدید بحران جهانی دامن می‌زند. با این حال، پس از انتقاد کشورهای عضو «گروه هفت»، چین از تصمیم هند دفاع کرد و گفت که مقصر دانستن کشورهای در حال توسعه، بحران جهانی غذا را حل نخواهد کرد.

«گلوبال تایمز»، از رسانه‌های دولتی چین، در این زمینه اعلام کرد که «وزرای کشاورزی گروه هفت از هند می‌خواهند که صادرات گندم را ممنوع نکند، اما چرا خود این کشورها با افزایش صادرات، برای تثبیت عرضه بازار مواد غذایی اقدام نمی‌کنند؟»

این رسانه در ادامه نوشت: «هرچند هند دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است، تنها بخش کوچکی از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده است. در مقابل، برخی از اقتصادهای توسعه‌یافته، از جمله ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا، و استرالیا، از جمله صادرکنندگان عمده گندم محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی، کشورهای غربی در موقعیتی نیستند که از هند انتقاد کنند، زیرا این کشور در حال حاضر برای تامین مواد غذایی مردم خود نیز با مشکل مواجه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت‌های جهانی گندم در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ درصد افزایش یافت و به تبع آن، قیمت سایر اقلام خوراکی، از نان و ماکارونی گرفته تا انواع شیرینی و کیک، نیز بیشتر شد و حالا توقف صادرات گندم از هند نیز قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش داده است.

نکته‌ حائز اهمیت در این میان، این است که هند صادرکننده برجسته‌ای در زمینه صادرات گندم در جهان به ‌شمار نمی‌رود و اگر توقف صادرات از این کشور می‌تواند چنین تاثیر بزرگی بر افزایش قیمت‌ها بگذارد، چشم‌انداز تیره‌ای برای عرضه جهانی گندم پیش‌بینی می‌شود.

علاوه بر جنگ که صادرات اوکراین را فلج کرده است، مواردی مانند خشکسالی، سیل، و موج گرما نیز محصولات بیشتر تولیدکنندگان عمده گندم را تهدید می‌کند. هند در شرایطی بازار داخلی خود را در اولویت قرار داده است که به گفته برخی از کارشناسان، ممکن است چنین اقدامی خطر تخریب وجهه بین‌المللی این کشور را در جایگاه یک تامین‌کننده قابل اعتماد در پی داشته باشد.

ویجی آیینگار، مدیرعامل شرکت بین‌المللی آگروکورپ مستقر در سنگاپور که سالانه حدود ۱۲ میلیون تن غلات تجارت می‌کند، درباره این تصمیم هند گفت: «بسیاری از صادرکنندگان در سراسر جهان تعهداتی در زمینه خرید گندم هندی دارند که باید رعایت شود».

به گفته منتقدان این اقدام دولت هند، چنین تصمیمی به موج رو به رشد عرضه محدود مواد غذایی منجر می‌شود، چنانچه به تازگی اندونزی نیز صادرات روغن پالم را متوقف کرده است، و صربستان و قزاقستان هم محموله‌های غلات را سهمیه‌بندی کرده‌اند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، علاوه بر گندم، قیمت سایر انواع غلات نیز افزایش یافته است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر قیمت‌های جهانی مواد غذایی همچنان بالا بماند، ممنوعیت صادرات ممکن است از سوی کشورهای بیشتری نیز در نظر گرفته شود و تصمیمی بلندمدت باشد.

بیشتر از جهان