توافق‌ نامه‌ پژوهش درباره‌ آسیب‌‌های ازدواج با پسرعمو

توافق نامه‌ تبادل پژوهش‌های علمی تحقیقی میان دانشگاه‌های اوکاره و حماد بن خلیفه

عکس از خبرگزای مهر

این توافق‌‌نامه به منظور تبادل پژوهش‌‌های علمی- تحقیقی میان دانشگاه‌های اوکاره‌ی پاکستان و حماد بن خلیفه‌  دولت قطر صورت گرفته است تا به این وسیله بتوانند‌ آسیب‌ها و اختلالات جسمی و روانی که از اثر ازدواج ‌های دخترعمو پسرعمو به میان آید را به‌طور علمی بررسی کنند.

دانشکده‌  بهداشت عمومی دانشگاه پنجاب و مؤسسه‌ی ‌مطالعات اجتماعی و فرهنگی نیز بخشی از این توافق‌نامه هستند. این توافق‌‌نامه توسط دکتر یونگ گوو کیم، استاد مؤسسه‌  پژوهش‌های زیست‌ پزشکی قطر، دکتر محمد واجد استاد دانشکده‌ی علوم زیستی دانشگاه اوکاره و دکتر محمد روبینه ذاکر مدیر مؤسسه‌ی مطالعات اجتماعی و فرهنگی به امضاء رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف ازاین توافق‌‌نامه همکاری در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی، تبادل مواد آزمایشگاهی و داده ‌ها برای تحقیق، تبادل نظر میان دانشجویان و استادان و نیز مشارکت هردو طرف برای نوشتن مقالات پژوهشی است.      

گفتنی است که دکتر کیم، طی یک سفر سه روزه به دانشگاه اوکاره‌ی پاکستان آمده است. وی علاوه بر ارائه‌ی سخنرانی‌های علمی برای دانشجویان، با استادان و مسئولین دانشگاه تبادل نظر کرده و مشغول گفتگوهایی در این خصوص است.

پروفیسور دکتر محمد زکریا ذاکر طی سخنرانی در سمیناری به همراهی دکتر کیم، گفت: «ازدواج پسرعمو یک مشکل بسیار جدی در جامعه‌ی پاکستان بوده و چنین مشکلات و مسایل را می‌توان در بسیاری از جوامع دیگر نیز یافت. ما باید این مسئله را به‌طور دو جانبه مورد تحقیق و بررسی قرار داده و به مردم آگاهی دهیم که ازدواج پسرعمو و دخترعمو برای نسل‌های آینده‌ی آن‌ها می‌تواند خطرناک و عواقب ناگواری داشته باشد».

قابل ذکر است که دکتر روبینه تحقیقات گسترده‌‌ای انجام داده و مقالات متعددی را در پیوند با ازدواج پسرعمو و مشکلات و اختلالات ناشی از آن منتشر کرده است، اکنون می‌خواهد تا با همکاری مؤسسه‌ی پژوهش‌های زیست پزشکی قطر، جنبه‌های بیشتری از این موضوع را برجسته کند.

https://www.independenturdu.com

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان