آغاز تور اروپایی امیر قطر؛ هدف این سفرها احیای برجام است؟

تور اروپایی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی شامل سفر به اسپانیا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، و سوئیس است

استقبال بروت پاهور، رئیس جمهوری اسلوونی،‌ از امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی- Jure Makovec / AFP

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در آغاز تور اروپایی خود امروز، دوشنبه ۲۶ اردیبهشت  (۱۶ مه)، وارد لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی شد.

تور اروپایی امیر قطر شامل سفر به کشورهای اسپانیا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، و سوئیس است. او قصد دارد در همایش اقتصادی «داووس» شرکت کند که در روزهای ۲۲ تا ۲۶ ماه مه برگزار خواهد شد. با این حال، برخی از رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که امیر قطر در جریان این سفرها تلاش‌ برای احیای برجام را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر پادشاهی قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قرار است تمیم بن حمد آل ثانی در جریان سفر خود به چند کشور اروپایی، با رهبران این کشورها درباره تقویت روابط و همکاری دوجانبه گفت‌وگو کند. در این بیانیه همچنین آمده است که امیر قطر برخی از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مهم را نیز بررسی خواهد کرد. دفتر پادشاهی قطر به محدوده زمانی تور اروپایی امیر این کشور اشاره‌ای نکرده است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی روز پنجشنبه سفری یک‌روزه به ایران داشت و با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. این سفر در شرایطی انجام شد که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا، دومین روز دیدارش را با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در تهران برگزار کرد. از این رو، گمانه‌زنی‌ها در باره این که هدف از این سفر پایان دادن به مناقشه بین تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام بوده باشد، قوت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «امیر قطر که کشورش یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان است، در این سفر دو هدف کلیدی را دنبال می‌کند؛ یکی پل زدن بر اختلافات مرتبط با مذاکرات هسته‌ای که موجب تعلیق آن شده است، و دیگری گاز مایع و امنیت انرژی اروپا.» پیش از آن نیز گزارش‌هایی از تلاش قطر برای تاثیرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران منتشر شده بود. برخی منابع می‌گویند قطر می‌خواهد طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای را به یک حد وسط تازه برساند تا اختلافات کمتر شود.

روزنامه «العرب» چاپ لندن نیز در گزارشی در مورد اهداف سفر امیر قطر به ایران نوشت: «کشور قطر، جنگ اوکراین و روسیه و پیامدهای این جنگ بر بازار نفت را فرصتی برای موفقیت میانجی‌گری خود در مورد توافق هسته‌ای ایران می‌داند؛ توافقی که به دلیل تداوم اختلافات میان تهران و غرب با مشکل مواجه شده است.»

این روزنامه به نقل از برخی از کارشناسان افزود: «اوضاع کنونی جهان، فرصتی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود کار دوحه در قانع کردن اروپایی‌ها بر لزوم رسیدن به توافق با ایران آسان‌تر شود. دستیابی غربی‌ها به نفت و گاز ایران از طریق توافق هسته‌ای بهتر و راحت‌تر از دستیابی آن‌ها به نفت و گاز روسیه در شرایط جنگ با یک دشمن قوی است.»

با این حال، رسانه‌های داخل ایران سفر اخیر امیر قطر به تهران را پاسخی به سفر سه ماه پیش ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، به دوحه دانستند و بیشتر بر گسترش روابط ایران با همسایگان و برقراری تسهیلات برای شهروندان دو کشور در بازی‌های جام جهانی تاکید کردند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز در نشست خبری خود در روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، در پاسخ به پرسشی درباره وساطت امیر قطر بین ایران و آمریکا، گفت: «دستورکار سفر امیر قطر، دستورکار دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات بین‌المللی است. ایران و ۱+۴ در یک طرف قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر، و شاید احتیاج به وساطت بین ایران و ۱+۴ نباشد. ضمن اینکه قطر همواره همراه جمهوری اسلامی ایران در راستای احقاق حقوقش بوده است.»

با این حال، پس از سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به ایران، روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، منابع قطری از رایزنی تلفنی او با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر دادند. براساس گزارش رسانه‌های قطری، محور این مذاکرات روابط دوجانبه میان دوحه و بروکسل، و نیز آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و برخی مسائل دوجانبه مشترک بوده است. وزارت امور خارجه قطر همچنین اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور روز شنبه با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بیشتر از جهان