عربستان از افزایش چشمگیر ظرفیت تولید نفت خبر داد

وزیر انرژی عربستان می‌گوید ظرفیت تولید نفت این کشور تا سال ۲۰۲۷ به بالای ۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید

ظرفیت تولید ممکن است به ۱۳.۲ تا ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد - Reuters

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، با حضور در کنفرانسی در بحرین، از افزایش چشمگیر ظرفیت تولید نفت این کشور تا پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش رویترز، او اعلام کرد که عربستان سعودی در مسیر افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز برای رسیدن به ظرفیت تولید نفت بالاتر از ۱۳ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۶ یا آغاز سال ۲۰۲۷ است.

وزیر انرژی عربستان با اشاره به اینکه در صورت نیاز بازار می‌توان تولید را پس از رسیدن به آن سطح حفظ کرد، گفت: «تمام سرمایه‌گذاری‌های بالادستی برای دستیابی به این هدف در داخل عربستان متمرکز خواهد شد و ما منابع مالی‌ خود را در جای دیگری هدر نمی‌دهیم.»

او تاکید کرد که ظرفیت تولید ممکن است به ۱۳.۲ تا ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد.

دعوت از ایران برای مذاکره درباره میدان گازی آرش

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در مورد همکاری با کویت در میدان گاز طبیعی آرش، گفت که هر دو کشور در حال توسعه آن منطقه‌اند.

گفته‌های او در شرایطی است که ایران می‌گوید در این زمینه سهمی دارد و توافق عربستان و کویت را که اوایل سال جاری برای توسعه فعالیت در این منطقه امضا شد، غیرقانونی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای انرژی عربستان سعودی و کویت روز ۲۵ مارس در قراردادی، بر توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی آرش یا همان الدوره در آب‌های خلیج‌فارس توافق کردند. این دو کشور در ماه آوریل از ایران دعوت کردند برای تعیین محدوده شرقی منطقه مشترک فراساحلی مذاکره کند.

با وجود اعتراض ایران به این توافق، به نظر می‌رسد که کویت و عربستان سعودی در بهره‌برداری از منابع انرژی این میدان مشترک مصمم‌اند. شاهزاده عبدالعزیز در این زمینه گفت: «ما فعالیتمان را در این منطقه پیش‌ می‌بریم. در عین حال بیانیه‌ عمومی مشترکی داده و به ایران گفته‌ایم در صورتی که ادعا می‌کند بخشی از آن میدان را در اختیار دارد، پای میز مذاکره بیاید.»

میدان گازی آرش-الدوره در جنوب‌غربی جزیره خارک و جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع است. ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک ۳۶۸ میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود. این میدان علاوه بر منابع عظیم نفت و گاز، برای ایران اهمیت راهبردی نیز دارد.

سخنان اعضای اوپک درباره نوپک

وزیر انرژی عربستان در بخش دیگری از سخنانش در مورد لایحه ایالات متحده به نام «نوپک» (NOPEC) که می‌تواند اعضای اوپک و شرکای آن را به سازماندهی در کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت جهانی نفت متهم کند، این سوال را مطرح کرد که آیا این قانون در هنگام تلاش کشورهای مصرف‌کننده‌ برای مدیریت بازار نیز اعمال خواهد شد؟

وزیر انرژی عربستان ادامه داد:‌ «این تنها اوپک نیست که سعی می‌کند بازار را مدیریت کند؛ بلکه مصرف‌کنندگان نیز چنین می‌کنند. بنابراین من نمی‌دانم که آیا این نوپک همه را شامل می‌شود یا فقط کسانی را که نفت تولید می‌کنند؟»

نوپک لایحه‌ای است که ایالات متحده ارائه کرد و اجازه می‌دهد اوپک و کشورهایی که با این سازمان همکاری می‌کنند، به‌دلیل افزایش غیرطبیعی قیمت‌ نفت، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره این لایحه اعلام کرد که اوپک در نشست‌های منظم این گروه بحث‌هایی با محوریت نوپک داشته است. او افزود: «در حال مذاکره در مورد این لایحه‌ایم و در حال حاضر هیچ توضیحی درباره آن نداریم.»

عبدالجبار همچنین گفت که ظرفیت فعلی تولید کشورش ۴.۹ میلیون بشکه در روز است و تا پایان سال، به پنج میلیون بشکه خواهد رسید. به گفته او، عراق در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، قصد دارد ظرفیت خود را تا سال ۲۰۲۷ به شش میلیون بشکه در روز برساند.

بیشتر از جهان