حذف پنج گروه از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا

مجلس شورای مجاهدین در قدس وجماعت اسلامی مصر جزو گروه‌هایی‌اند که از فهرست گروه‌های تروریستی حذف می‌شوند

نامه پیشنهاد حذف پنج گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا به امضای آنتونی بلینکن رسیده است-Evan Vucci / POOL / AFP

ایالات متحده آمریکا قصد دارد پنج گروه افراط‌گرا را از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خود حذف کند که گمان می‌رود همه آن‌ها منحل شده‌اند، و در گذشته تهدیدهایی عمده تلقی می‌شدند که صدها نفر را در آسیا، اروپا، و خاورمیانه کشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، هرچند این گروه‌ها دیگر فعال نیستند، تصمیم فوق برای دولت جو بایدن و کشورهایی که گروه‌های مورد نظر در آن‌ها فعالیت کرده‌اند، یک مسئله حساس سیاسی است و ممکن است انتقادهای بازماندگان قربانیان و خانواده‌های آنان را برانگیزد.

پنج گروهی که قرار است از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا خارج شوند، ETA یا گروه جدایی‌طلبان باسک، گروه ژاپنی اوم‌ شینریکو، گروه یهودی افراطی کاخ، و نیز دو گروه اسلام‌گرا را شامل می‌شود که در اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی، و مصر فعال بوده‌اند؛ یکی «مجلس شورای مجاهدین در قدس» که در بر گیرنده سازمان‌های جهادی مستقر در غزه است، و دیگری «جماعت اسلامی مصر» که یک جنبش اسلام‌گرای سنی است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه کنگره آن کشور را در جریان اقدام فوق قرار داد. این اقدام در حالی انجام گرفته است که بحث درباره حذف نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا در واشنگتن داغ است.

گفته می‌شود که حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا (FTO) ، مهم‌ترین اختلاف باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام است. بسیاری از قانونگذاران آمریکایی با این تصمیم مخالفند و می‌گویند که سپاه پاسداران از طریق بازوهای منطقه‌ای خود، فعالیت‌های تروریستی ایران در منطقه را هدایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنای آمریکا اخیرا لایحه غیرالزام‌آوری درمورد منع دولت از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی تصویب کرد. هم‌زمان و با وجود گزارش‌های پیشین مبنی ‌بر آمادگی دولت بایدن برای پذیرش این خواسته ایران، به‌نظر می‌رسد که با ادامه مخالفت‌های شدید جمهوری‌خواهان، دولت بایدن نیز در رویکرد خود تجدیدنظر کرده باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته در یک نشست خبری بار دیگر بازگشت به برجام را در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده، و همچنان بهترین گزینه در حال حاضر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دانست و تاکید کرد که بازگشت به آن، بر عزم دولت آمریکا به رویارویی با دیگر جوانب سیاست‌های ایران در منطقه، از جمله فعالیت‌های تروریستی و تهدیدهای سپاه پاسداران، تاثیری نخواهد داشت.

قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شد و نام سپاه پاسداران در میان گروه‌های پیشنهادی وزارت خارجه به کنگره آمریکا دیده نمی‌شود.

نامه ارسالی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به کنگره آن کشور درباره پیشنهاد فوق، به امضای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن، رسیده است. این نامه می‌گوید که تصمیم اخیر پس از بررسی فهرست سیاه وزارت خارجه اتخاذ شده است که طبق قانون، هر پنج سال یک بار انجام می‌شود.

از موارد مورد نظر در بررسی و بازنگری فهرست، فعال یا غیرفعال بودن گروه‌ها، ارتباط آن‌ها با فعالیت‌های تروریستی در پنج سال گذشته، و در نظر گرفتن این نکته است که آیا حذف آنان از فهرست به به نفع امنیت ملی آمریکا است، یا خیر. طبق قانون، وزیر خارجه آمریکا می‌تواند گروه‌هایی را که به نظرش در این چارچوب نیستند، حذف کند.

حذف پنج گروه از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا، بی‌درنگ موجب لغو تحریم‌هایی می‌شود که به دلیل تروریستی تلقی شدن این گروه‌ها اعمال شده بود؛ از جمله مسدود شدن دارایی‌ها، منع سفر، و نیز ممنوعیت حمایت آمریکایی‌ها از آن گروه‌ها و اعضای آن‌ها.