سفر رئیس‌جمهوری اسرائیل به امارات برای شرکت در مراسم یادبود شیخ خلیفه

«رهبری شیخ خلیفه درمشارکت میان کشورهای ما نقش بزرگی داشت و میراث عظیم موفقیت او است»

اولین سفر اسحاق هرتزوگ به امارات و دیدار با شیخ محمد بن‌زاید در ژانویه ۲۰۲۲- AMOS BEN GERSHOM / GPO / AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌‌جمهوری اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، برای شرکت در مراسم یادبود شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس درگذشته امارات متحده عربی، به ابوظبی سفر کرد.

هرتزوگ با شیخ محمد بن زاید، رئیس جدید امارات متحده عربی، دیدار کرد تا شخصا و به نمایندگی از کشور اسرائیل، درگذشت برادر او را تسلیت بگوید.

این سفر چند ساعته، دومین سفر هرتزوگ به امارات در مقام ریاست جمهوری اسرائیل است. او درگذشت شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان را «فقدانی بزرگ برای دوستان ما در امارات و کل منطقه» توصیف کرده است.

هرتزوگ گفت: «رهبری قدرتمند شیخ خلیفه در پیشرفت امارات متحده عربی و مردمش و رشد مشارکت میان کشورهای ما نقش بزرگی داشت و میراثی عظیم در موفقیت او است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در روز شنبه، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در پیام تبریک به شیخ محمد بن‌زاید به مناسبت رسیدنش به مقام ریاست جدید امارات متحده عربی، گفت: «شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، مسیر پدر و برادرش را ادامه می‌دهد که کشور امارات را بر مبنای مدارا و صلح بنا نهادند.»

او افزود که اسرائیل به کار با رهبر جدید امارات ادامه می‌دهد.

«جروزالم‌پست» نوشته است که شیخ محمد یکی از معماران اصلی مناسبات پنهانی میان اسرائیل و امارات در ۲۵ سال پیش، و از جمله رهبران تصمیم‌گیرنده در امضای قرارداد صلح با اسرائیل در چارچوب پیمان‌های موسوم به «ابراهیم» به شمار می‌رود.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، اسرائیل در چارچوب پیمان‌های «ابراهیم» مناسبات خود را با کشورهای عرب امارات متحده عربی، بحرین، و مراکش عادی کرد. پیش از آن، مصر و اردن تنها کشورهای عربی بودند که با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشتند.

در مراسم بزرگداشت شیخ خلیفه در روز یکشنبه در ابوظبی، رهبران شمار زیادی از کشورهای منطقه و جهان، از جمله عراق، لبنان، مصر، عمان، بحرین، کویت، سودان، الجزایر، تونس، فرانسه، ترکمنستان، و قزاقستان شرکت داشتند.

هیاتی از مقام‌های آمریکایی نیز قرار است روز دوشنبه برای ابراز تسلیت به خانواده سلطنتی امارات، به ابوظبی برود.