تهاتر؛ راه باقی‌مانده ایران برای تجارت

ایران به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی ناچار است از روش‌های منسوخ مثل «تهاتر» استفاده کند

در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که روش منسوخ تهاتر در تجارت بین‌الملل هزینه‌های گزافی برای ایران به همراه داشته است، اما بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام و عضو نبودن ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) باعث شده است تا امکان تجارت عادی برای ایران فراهم نباشد. از این رو، تهاتر به راهکار اصلی ایران در تجارت بین‌المللی تبدیل شده است.

 در همین رابطه، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دیدار با معاون نخست‌وزیر کوبا گفت: «پارسال تجارت کشور بدون نفت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که بخش قابل‌توجهی از آن از طریق تهاتر (بدون سوییفت) انجام‌ شده است.»

به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه دستاوردهای تجاری جمهوری اسلامی در دوران تحریم با استفاده از «تهاتر» حاصل شده است، افزود ایران و کوبا در حوزه معدن (فولاد، مس، آلومینیوم و غیره) نیز می‌توانند مبادلات تجاری را افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکلات تامین مالی و پیامدهای تحریم باعث شده است تا راهکار تهاتر نفت با کالا و خدمات عملا به تنها راه جایگزین جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات تبدیل شود، موضوعی که البته همچنان با ابهام مواجه است. پیش‌تر نیز خبرهایی از تهاتر برنج، چای، گندم، گوشت و حتی پشم مطرح شده بود. استفاده از تهاتر کالا به‌جای تلاش برای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی ایران انتقادهای گسترده فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است.

پیش‌تر، حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه در روش تهاتر «هر کالایی و با هر قیمتی به ما تحویل دهند، باید بپذیریم» گفته بود: «ممکن است از هیچ، درصدی منتفع شویم، اما نسبت به دیگر کشورهایی که شرایط ما را ندارند، متضرریم و باید به کشورهای مقابل امتیازهایی بدهیم تا تجارت انجام شود.»

او در بخشی دیگر از سخنانش افزود این‌ گونه مبادلات شاید برای یک بنگاه و در نهایت یک کشور چند میلیون نفری توجیه داشته باشد، اما برای کشوری ۸۰ میلیون نفری «بخش اندکی از اقتصاد را جلو می‌برد و نمی‌توان تمام مبادلات اقتصادی از جمله فروش، تبادل و صادرات را با تهاتر انجام داد».

ایران به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی ناچار است از روش‌های منسوخ مثل «تهاتر» استفاده کند. حکومت ایران در حالی ادعا می‌کند که تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور تاثیری نداشته که برای اداره امور خود به حراج نفت و تهاتر آن با کالاهای بی‌کیفیت متوسل شده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نام این کار را «استفاده از ظرفیت‌ها» گذاشته‌اند.

بیشتر از اقتصاد