هشدار پوتین به فنلاند: پیوستن به ناتو یک اشتباه بزرگ است

رئیس جمهور روسیه: فنلاند با «هیچ تهدید امنیتی» روبه‌رو نیست

سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، صبح شنبه با پوتین تماس گرفت تا در مورد برنامه‌های کشورش برای پیوستن به ناتو گفت‌و‌گو کند- AFP

ولادیمیر پوتین صبح شنبه، در تماسی تلفنی، به سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، گفت که پیوستن این کشور به ناتو یک «اشتباه» بزرگ است و فنلاند با «هیچ تهدید امنیتی» روبه‌رو نیست. فنلاند با این تماس تلفنی سعی داشت برنامه‌ها و اهدافش از پیوستن به ناتو را برای پوتین روشن کند.

به نوشته دیلی‌میل، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز در هشتادمین روز از جنگ اوکراین، گفت: «غرب به‌طور جمعی یک جنگ ترکیبی کامل علیه ما اعلام کرده است. پیش‌بینی اینکه این ماجرا چقدر ادامه خواهد داشت دشوار است، اما واضح است که همه بدون استثنا عواقب آن را احساس خواهند کرد.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: «ما هر کاری انجام داده‌ایم تا از درگیری مستقیم جلوگیری کنیم، اما چالش پیش‌رو را می‌پذیریم. این تفکر را که تحت هر شرایطی باید در برابر ما بایستید، کنار بگذارید. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از منافع شهروندانمان در خارج از کشور دفاع کنیم.»

غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا مخالف اقدام‌های روسیه در اوکراین است. به گفته پوتین، حمله روسیه به اوکراین و حملات سایبری به فنلاند و سوئد وضعیت امنیتی در هلسینکی را تغییر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در این‌باره به رئیس‌جمهوری فنلاند گفت: «ترک سیاست سنتی بی‌طرفی نظامی یک اشتباه است، زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند وجود ندارد.»

مشخص نیست که مدت این تماس تلفنی چقدر بوده است و آیا فنلاند پیش از گفت‌و‌گو با پوتین، با شرکای غربی‌اش مشورت کرده بود یا خیر.

یکی از متحدان ارشد پوتین تهدید کرد که در صورت لزوم، از سلاح هسته‌ای علیه بریتانیا استفاده می‌کند. او مدعی شد که این کار تنها سه دقیقه طول می‌کشد.

تحلیلگران غربی معتقدند که این تهدیدها حاکی از ضعف روسیه در رسیدن به اهدافش در اوکراین و خشم این کشور از پیوستن فنلاند به ناتو دارد.

این خبر در حالی منتشر شد که روسیه صبح شنبه برق فنلاند را قطع کرد. این کشور ۱۰ درصد برق مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند. روسیه می‌گوید که این اقدام به‌دلیل پرداخت نشدن پول برق خریداری‌شده صورت گرفته است.

پس از این اقدام، سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، با پوتین تماس گرفت تا در مورد برنامه‌های کشورش برای پیوستن به ناتو گفت‌و‌گو کند.

در گزارشی که دفتر رئیس‌جمهوری فنلاند منتشر کرد، آمده است: «نینیستو به پوتین گفت که خواسته‌های روسیه در اواخر سال ۲۰۲۱ با هدف جلوگیری از پیوستن کشورها به ناتو و تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، وضعیت امنیتی فنلاند را تغییر داده است.»

در ادامه این گزارش اضافه شده است که رئیس‌جمهوری فنلاند پیش‌تر در اولین دیدار در سال ۲۰۱۲، به رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود که هر کشور مستقلی امنیت خود را به حداکثر می‌رساند و این مسئله‌ای است که در حال حاضر نیز اتفاق می‌افتد.

بیشتر از جهان