شیخ محمد بن زاید، شخصیتی مردمی در جایگاه ریاست دولت امارات متحده عربی

رئیس جدید دولت امارات متحده عربی زندگی خود را وقف خدمت‌ به مردم کشورش کرده است

شیخ محمد در کنار خانواده و نوه‌هایش در عید فطر، مه ۲۰۲۲‌ـ  Ministry Of Presidential Affairs

زندگی شیخ محمد بن زاید، که روز شنبه ۲۴ اردیبهشت به‌عنوان رئیس جدید دولت امارات متحده عربی انتخاب شد، سرشار از انجام وظیفه و فداکاری برای کشورش بوده است. نشنال نیوز در گزارشی به شرح زندگی و خدمات رئیس جدید امارات متحده عربی پرداخته است.

شیخ محمد بن زاید در سال ۱۹۶۱ در العین به دنیا آمد. او سومین پسر شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیان‌گذار امارات متحده عربی، است. در زمان تولد شیخ محمد، شیخ زاید نماینده حاکم بر مناطق شرقی بود. آن زمان، دوره بسیار مهمی برای ابوظبی محسوب می‌شد زیرا امارات سه سال قبل نفت کشف کرده بود و تحولات عظیمی در حال وقوع بود.

شیخ زاید همچنین مذاکره‌ها به منظور تشکیل کشور جدید را رهبری می‌کرد و هنگامی که ابوظبی در دسامبر ۱۹۷۱ بخشی از امارات متحده عربی شد، شیخ محمد ۱۰ سال داشت. شیخ زاید به‌عنوان اولین رئیس امارات انتخاب شد و خانواده‌اش بیش از پیش در معرض نگاه‌های عمومی قرار گرفتند.

شیخ زاید و چهار پسرش در نوامبر ۱۹۷۴‌ـ National Archives

عکس‌های خانوادگی از دوران گذشته این خانواده نشان می‌دهد با وجود مسیری که برای رهبر آینده در پیش بود، شیخ محمد بن زاید از لذت‌های ساده دوران کودکی مانند تاب‌بازی یا اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری نیز غافل نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، زندگی عمومی او خیلی زود شروع شد. در آوریل ۱۹۷۱، مسئولیت افتتاحیه اولین نمایشگاه مدرسه محل تحصیل شیخ محمد به او واگذار شد که یک مهمان افتخاری داشت، رئیس‌ دولت امارات متحده عربی و پدری مفتخر به فرزندانش.

در سال ۱۹۷۹، شیخ محمد از آکادمی نظامی معتبر سندهرست در بریتانیا (Sandhurst Military Academy) فارغ التحصیل شد. او در بازگشت به ابوظبی، با استقبال شیخ زاید مواجه شد و این لحظه در عکس معروف روزنامه الاتحاد ثبت شد.

استقبال شیخ زاید از شیخ محمد در بازگشت به ابوظبی در سال ۱۹۷۹ـ National Archives

پس از آن، یک عمر خدمت عمومی آغاز شد و از همان سال، شیخ محمد که دیگر افسر نیروهای مسلح امارات متحده عربی بود، شیخ زاید را در رزمایش‌های سالانه این کشور در عربستان سعودی همراهی می‌کرد.

شیخ محمد همچنین از نیروهای مسلح امارات متحده عربی در کویت بازدید می‌کرد و در ماموریت حفظ صلح در کوزوو شرکت کرد که لحظه‌ای مهم برای ارتش این کشور بود.

شیخ زاید، شیخ محمد و ملک خالد بن عبدالعزیز در رزمایش در ابها در سال ۱۹۷۹‌ـ National Archives

زمانی که شیخ زاید در سال ۲۰۰۴ درگذشت و شیخ خلیفه به‌عنوان رئیس جدید دولت انتخاب شد، شیخ محمد ولیعهد و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات شد. از آن زمان، تلاش او برای توسعه امارات متحده عربی و خدمت به ساکنان این کشور تداوم داشته است.

او همچنین به دلیل استقبال از جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در سال ۲۰۰۸ در ابوظبی، به چهره‌ای آشنا در صحنه جهانی تبدیل شد و سال گذشته نیز با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیدار داشت.

شیخ محمد و جورج دبلیو بوش در ابوظبی در سال ۲۰۰۸‌ـ National Archives

شیخ محمد در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ نیز نقش حمایتی و اطمینان‌بخش مهمی برای مردم ایفا کرد. او در سال ۲۰۲۰، در حالی که جهان با بیماری همه‌گیر کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد و همه در ترس و نگرانی فرو رفته بودند، گفت: «این روزها می‌گذرد، فقط باید صبور باشیم.» او همچنین گفت که تماشای ویدیوهایی از شهروندان اماراتی که سرود ملی این کشور را برای تمجید از قهرمانان خط مقدم مبارزه با کرونا می‌خواندند، او را به‌شدت متاثر کرده است.

پس از اقدام‌های صورت‌گرفته برای مبارزه با کرونا در امارات متحده عربی، شیخ محمد بن زاید در پایان سال گذشته، در پیامی امیدآفرین به مردم کشورش اعلام کرد که امارات بر بحران کووید-۱۹ غلبه کرده و زندگی به حالت عادی بازگشته است.

حالا، مردم امارات متحده عربی امیدوارند که این شخصیت مردمی در جایگاه جدیدش به‌عنوان رئیس دولت، همچنان در کنار شهروندان خواهد بود و برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها می‌کوشد.