حزب الله در لبنان و سوریه زندان ها سری دارد

سازمان حزب الله، به یک دولت موازی تبدیل شده است

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی).

سازمان حزب الله را مخالفان سیاسی به عنوان "دولتی، درون دولت لبنان" می شناسند، زیرا این سازمان در تمام عرصه های جامعه نفوذ کرده و از هیچ اقدامی دست بردارد نیست. سلطه جویی این حزب به قدری افزایش یافته که عملکرد های آن در موارد بسیاری فراتر از ساختار های دولتی بوده و شامل بخش های قضایی، حقوقی و زندان های سری است.

 دستگاه قضایی وابسته به شورای جهادی

یکی از اعضای پیشین سازمان حزب الله که بنا به دلایل امنیتی از ذکر نامش خودداری می کند، گفت حزب الله زندان های سری دارد که مخالفان سیاسی در این زندان ها به سر می برند و دستگاه قضایی وابسته به شورای جهادی، مسئولیت صدور احکام قضایی را به دوش دارد. وی در مورد دستگاه قضایی و مکانیسم مجازات، افزود در صورتی که پرونده اتهام، سرقت و یا مسایل مرتبط به زنان باشد، تحقیقات توسط واحدی به نام شماره 100 (امنیت پیشگیرانه) انجام می شود، سپس نتیجه تحقیق به یکی از قضات حزب به نام یوسف ارزونی، داده می شود، این قاضی در موارد بسیاری طبق هوا و هوس و یا تحت فشار مسئولین حزب، اقدام به صدور احکام قضایی می کند.

این عضو سابق حزب الله که مدت بیش از یک سال در بازداشت به سر برده و در این مدت مورد شکنجه و تحقیر قرار گرفته است، از وضعیت زندان ها و از پروسه ای قضایی و مجازات چنین می گوید:

متهمان پرونده های مرتبط به مسایل زنان، از 3 تا 6 ماه زندان می شوند. اما مجازات متهمان پرونده های سرقت از 3 تا 6 ماه زندان است، مشروط بر این که متهم اموال دزدیده شده را باز گرداند اما اگر متهم موفق به باز گرداندن پول به سرقت رفته نباشد، آن زمان برای مدت سه سال در بازداشت به سر خواهد برد.

البته در صورتی که پرونده اتهام مرتبط به مسایل سیاسی و حزبی باشد، مسئولیت تحقیق را واحد شماره 900 به عهده می گیرد و فرد متهم ممکن است بیشتر از 15 سال و یا حتی تمام عمر را در زندان به سر برد.

ده ها زندان برای شکنجه

در همین راستا، منابع آگاه تأکید دارند که سازمان حزب الله، زندان های سری بی شماری در نقاط مختلف کشور به ویژه در حومه جنوبی شهر بیروت دارد و زندان محله حریک به عنوان زندان مرکزی حزب الله به شمار می رود که مسئولیت آن را شخصی به نام حاج هاجر به دوش دارد. البته حزب الله بازداشتگاه های زیادی در لبنان دارد که برخی از آن ها عبارت اند از: زندان سری در ساختمان تعاون اسلامی در منطقه بئر عبد، یک مرکز تحقیق در مجتمع قائم در منطقه رویس، چند سلول زندان در مجمتع مجبتی، علاوه بر چند زندان سری دیگر که متعلق به واحد امنیتی شماره 900 بوده و ریاست آن ها را حاج عز الدین به دوش دارد. البته افرادی که متهم به همکاری با اسرائیل باشند در بازداشتگاه های ویژه ای که متعلق به واحد 900 است، به سر می برند.

از سوی دیگر، حزب الله چندین زندان در خاک سوریه دارد و اغلب بازداشت شدگان این زندان ها، از شهروندان عراق و سوریه هستند، یکی از عمده ترین زندان ها در منطقه قاره در نزدیکی مرز لبنان و سوریه است اما بازداشتگاه دیگر در دمشق و در نزدیکی منطقه سیده زینب واقع شده است.

البته بازداشت شدگانی که باز پرسی آن ها توسط  واحد شماره 900 صورت می گیرد، در معرض دردناک ترین شکنجه های جسمی و روانی قرار می گیرند و کم ترین مدت حبس آن ها بیشتر از 15 سال است. منابع آگاه از اوضاع زندان های حزب الله اظهار می دارند که برخورد مقامات امنیتی با افراد بازداشت شده بسیار متفاوت و تبعیض آمیز است. در حالی که برخی افراد بی گناه و یا افرادی که مرتکب جنایت های کوچک شده اند، ماه ها و حتی سال ها در زندان می مانند اما افراد وابسته به اعضای حزب الله به گونه ای نمایشی محکوم می شوند و در اغلب موارد پس از یک الی دو روز آزاد می شوند. طوری که برادر رئیس شورای اجرایی حزب الله، تنها یک روز در زندان بود و نور الشعلان که به اتهام سرقت میلیون ها دلار بازداشت شده بود با میانجی گری یکی از مقامات بلند پایه حزب الله، پس از گذشت چند روز از زندان رها گردید.

در سال 2015، مقامات امنیتی حزب الله یکی از روحانیون را به اتهام عقد نکاح متعه بازداشت کردند و این فرد روحانی بیش از 9 ماه را در زندان سپری کرد و در این مدت تحت سخت ترین شکنجه ها قرار گرفت و در حالی که نیاز به اجرای عمل جراحی داشت، اما مسئولان زندان از انتقال او به بیمارستان خودداری کردند.

وضعیت اغلب زندان های حزب الله غیر قابل تحمل است و برخی از بازداشت شدگان در سلول های تنگ و انفرادی نگهداری می شوند، تحقیقات و شکنجه توسط افراد نقاب دار متعلق به واحدهای شماره 1000 و شماره 900 انجام می شود. در حال حاضر یکی از زندان های سری حزب الله توسط ابو قاسم عیاد، یکی از نزدیکان عماد مغنیه، اداره می شود.

حومه جنوبی بیروت، یک پناهگاه امن برای متهمان فراری

از سوی دیگر، حومه جنوبی بیروت تبدیل به پناهگاهی امن برای افراد متهم به پرونده های تروریستی شده است و بیشتر این افراد از کشور های بحرین، عربستان سعودی و کویت هستند و در این جا بدون هیچ پیگرد قانونی اقامت دارند. احمد المغسل، رهبر حزب الله در حجاز که دو سال قبل در یک عملیات پیچیده دستگیر و به مقامات امنیتی عربستان سعودی تحویل داده شد، پیش از آن در همین پناهگاه امن حزب الله بود. همچنان عبد الحمید دشتی، نماینده پیشین کویت که گفته می شود حزب الله برنامه فرار او را از کویت به بیروت و سپس به تهران سازماندهی کرده بود، تا هنوز این پناهگاه استفاده می کند.

در یک اقدام دیگر؛ حزب الله، یک شبکه رسانه ای مخالف با کشور های عربی حوزه خلیج فارس را تأسیس کرده و شماری از روزنامه نگارانی که در کشورهای خود محکوم به مجازات شده اند در این شبکه رسانه ای فعالیت دارند.

در پیوند به مشروعیت حزب الله، ندیم البستانی، وکیل دادگستری گفت: "حزب الله یک جنبش جهادی اسلامی شیعه با یک ساختار نظامی و سیاسی سازمان یافته است که هدف اساسی آن از بین بردن نظام سکولاریسم لبنان و تأسیس جمهوری اسلامی است که اختیارات آن در دست ولایت فقیه مستقر در ایران باشد. بنابر این، هیچ یک از ویژگی های مقاومت که قانون بین المللی به آن ها اعتراف دارد، در حزب الله یافت نمی شود و حزب الله نمی تواند با ساختار و فعالیت های کنونی به عنوان یک جبهه ای مقاومت شناخته شود. حزب الله با استفاده از شعار مقاومت به اقداماتی در لبنان دست می زند که در تضاد با قانون است

و به بهانه ای نیازمندی مقاومت، از رعایت حقوق و پذیرش مسئولیت های ملی طفره می رود. داشتن بازداشتگاه های سری در کمال مغایرت با قانون اساسی لبنان است و بازداشت مردم از سوی افراد و نهاد های غیر دولتی به معنای اختطاف است و مرتکب این جنایت به سخت ترین مجازات محکوم می شود.

ندیم البستانی افزود که مسئولیت جلوگیری از خلاف ورزی های  بی شمار حزب الله به دوش دولت است باید مقامات دولتی لبنان برای پایان دادن به این زور گویی و نقض قانون، حزب الله را وادار به پذیرش قانون کنند.

در همین حال، منابع وابسته به حزب الله، از اعتراف به وجود زندان های حزب الله خودداری می کنند و می گویند حزب الله برای حمایت از خود در برابر تهدید های دشمن، برخی اقدامات امنیتی را روی دست می گیرد و البته این گونه اقدامات را تنها حزب الله انجام نمی دهد، زیرا در ساختار هر حزب سیاسی، یک بخش انضباطی وجود دارد که مسئولیت نظم و انتظام را به دوش دارد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia