اولین محاکمه سربازان روسی به اتهام جنایت‌های جنگی در اوکراین برگزار شد

کی‌یف در حال آماده‌سازی پرونده‌های جنایت‌های جنگی علیه ۴۱ سرباز روسی است

رسیدگی به جرائم یک گروهبان ۲۱ ساله روسی در دادگاهی در کی‌یف آغاز شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سرباز اسیرشده روسی به نام «وادیم شیشیمارین» به کشتن یک غیرنظامی در روزهای ابتدایی تهاجم مسکو به کی‌یف متهم شده است. به گفته دادستان اوکراینی، این اولین مورد از ده‌ها پرونده جنایت جنگی در این کشور است.

اتهام شیشیمارین این است که با شلیک گلوله به سر یک مرد ۶۲ ساله اوکراینی در روز ۲۸ فوریه، باعث مرگ او شده است. اگر اتهام او در دادگاه ثابت شود، ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

مقام‌های اوکراینی اعلام کرده‌اند که ناظران بین‌المللی، برگزاری محاکمه سربازان روس را دنبال می‌کنند تا از عادلانه بودن دادگاه‌ها اطمینان حاصل شود و اقدام یک‌جانبه‌ای صورت نگیرد.

اولین جلسه دادگاه مربوط به وادیم شیشیمارین ۱۵ دقیقه طول کشید. از او سوال‌هایی پرسیده شد مبنی بر این‌که آیا از حقوقش مطلع است یا نه و آیا می‌خواهد دادگاهی با هیئت ‌منصفه برگزار شود یا خیر. او به سوال دوم پاسخ منفی داد.

این محاکمه در حالی انجام می‌شود که به گفته ویکتور اوسیانیکوف، وکیل این سرباز روس، مدارک و ادله محکمی در پرونده علیه او وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیشیمارین، یکی از سرنشینان تانکی است که نیروهای اوکراینی آنان را دستگیر کردند. این سرباز جوان اعتراف کرده است که به یک غیرنظامی شلیک کرده و ویدیوی منتشرشده از سوی نیروهای امنیتی اوکراین در این مورد را تایید کرده است. با این‌ حال، این سرباز گفت که به او دستور داده شده بود این کار را انجام دهد.

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، با تاکید بر این‌ که این اولین جلسه از رسیدگی به اتهام‌های سربازان روس در اوکراین است، گفت که کی‌یف در حال آماده‌سازی پرونده‌های جنایت‌های جنگی علیه ۴۱ سرباز روسی است. به گفته او این سربازان، به دلیل جرائمی ازجمله بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی، کشتن غیرنظامیان، تجاوز جنسی و دزدی و غارت محاکمه می‌شوند.

وندیکتوا خبر داد که دو متهم به بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی و ساختمان‌های مسکونی در اوکراین بازداشت شده‌اند، اما درباره این‌که چه تعدادی از مظنونان به صورت غیابی محاکمه خواهند شد، چیزی نگفت.

هم‌زمان با اقدام برای محاکمه سربازان روس در کی‌یف، جنگ همچنان در شهرهای مختلف اوکراین با شدت ادامه دارد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، با اشاره به این‌که پایان سریعی برای جنگ وجود ندارد، در یک پست فیس‌بوکی نوشت: «ما وارد مرحله جدید و طولانی‌مدتی از جنگ شده‌ایم. هفته‌های بسیار سختی در انتظار ماست. این نبرد چه مدت طول خواهد کشید؟ هیچ‌کس نمی‌داند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در سخنرانی روز جمعه خود گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که جنگ چقدر طول خواهد کشید. او بااین‌حال از پیشروی نیروهای کشورش و بازپس‌گیری شش شهر اوکراین خبر داد.

به گفته اوله ژدانوف، یک تحلیلگر نظامی مستقل اوکراینی، نبردهای شدیدی در رودخانه سیورسکی دونتس در نزدیکی شهر سورودونتسک در جریان است. او با اشاره به این‌که ارتش اوکراین حمله‌های متقابلی را آغاز کرده، اما نتوانسته است جلوی پیشروی روسیه را بگیرد، تاکید کرد: «سرنوشت بخش بزرگی از ارتش اوکراین در حال مشخص شدن است، در این منطقه حدود ۴۰ هزار سرباز اوکراینی وجود دارد.»
فرمانده ارتش اوکراین در منطقه لوهانسک در دونباس نیز روز جمعه گفت که سربازان تقریبا کنترل کامل شهر روبیژن را به دست گرفته‌اند. این شهر قبل از جنگ جمعیتی حدود ۵۵ هزار نفر داشت.

در بندر ویران‌شده جنوبی ماریوپول نیز سربازان اوکراینی که در یک کارخانه فولاد گیر کرده بودند، گفته‌اند با وجود کمبود مهمات، غذا، آب و دارو، تا زمانی که بتوانند مقاومت خواهند کرد.

روز جمعه همچنین سربازان اوکراینی، اجساد سربازان روسی را در واگن‌های یخچال‌دار یک قطار در کی‌یف قرار دادند. ولودیمیر لیامزین، سرهنگ اوکراینی، که بر این عملیات نظارت داشت، گفت که صدها جسد در قطارهای پایتخت نگهداری می‌شود و چندین قطار نگهداری اجساد نیز در نقاط دیگر اوکراین وجود دارد. او خبر داد که اوکراین آماده است اجساد را به روسیه تحویل دهد، اما تاکنون توافقی برای این کار صورت نگرفته است.