ابهام و ناامیدی از آینده گفت‌وگوهای برجام

وزارت خارجه آمریکا: هیچ اطمینانی برای رسیدن به توافق با ایران وجود ندارد

موضع‌گیر ناامیدکننده روز جمعه وزارت خارجه آمریکا، کمتر از یک روز پس از بازگشت انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای برجام، از تهران اعلام شد - Iranian Foreign Ministry / AFP

نزدیک به پنج ماه از هنگامی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت تنها چند هفته زمان برای احیای موافقت‌نامه «برجام» باقی مانده می‌گذرد. حال به نظر می‌رسد پس از هفته‌ها خوش‌بینی درباره چشم‌انداز بازگشت به توافق‌نامه هسته‌ای، بار دیگر سرنوشت این موافقت‌نامه به طور جدی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

روز جمعه ۲۳ اردیبهشت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است.»

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد از تلاش‌های مقام‌های اروپایی برای احیای گفت‌وگوها با ایران قدردانی می‌کند؛ اما هیچ اطمینانی برای دست یافتن به یک توافق‌نامه وجود ندارد.

موضع‌گیری ناامیدکننده روز جمعه وزارت خارجه آمریکا، کمتر از یک روز پس از بازگشت انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای برجام، از سفر تهران انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روسیه در گفت‌وگو‌های وین، نیز روز جمعه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت مسکو در شرایط فعلی امکانی برای کمک به احیای مذاکرات ندارد. پیامی که با برداشت‌ها و تفسیرهای زیادی همراه شد.

روز پنج‌شنبه نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشت بسیار بعید است که دولت آمریکا در این مقطع حاضر باشد نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خارج کند. به گفته این منبع آگاه: «مذاکرات به بن‌بست رسیده‌ است.»

مقام‌های آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که طرح موضوع‌های خارج از «برجام»، منوط به پاسخ‌گویی به دغدغه‌های گسترده‌تر ایالات متحده در قبال ایران است.

 برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از موضوع‌های اصلی است که مقام‌های آمریکایی معمولا بر روی آن تاکید دارند.

هفته پیش، اکثریت قاطع مجلس سنا آمریکا در قطعنامه‌ای اعلام کرد هرگونه توافق با ایران باید با «تداوم تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران» همراه باشد. 

هرچند قطعنامه هفته گذشته سنا برای دولت ایالات متحده الزام‌آور نیست؛ اما کار را برای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دشوار می‌‌کند.

در همین حال، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در اطلاعیه‌ای خطاب به وزرای خارجه، خزانه‌داری و انرژی اعلام کرد شرایط بازار و عرضه نفت به گونه‌ای است که امکان تداوم محدودیت‌ شدید علیه صادرات نفت ایران وجود داشته باشد. تصمیمی که توافق با آمریکا را برای گروه‌های حامی برجام در داخل ایران دشوارتر می‌کند.