بازرسی‌های بی‌سابقه از تاسیسات هسته‌ای ایران

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روزانه به طور متوسط، بیش از یک بار به مراکز اتمی ایران مراجع کرده‌اند

شمار تاسیسات اتمی معرفی شده از سوی ایران ۲۱ مرکز اعلام شده است - ATTA KENARE / AFP

خبرگزاری بلومبرگ روزجمعه ۲۳ اردیبهشت در گزارشی نوشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سال گذشته دسترسی بی‌سابقه‌ای به داده‌ها، اطلاعات و مراکز هسته‌ای ایران داشته‌اند. 

بر اساس اطلاعاتی که به دست بلومبرگ رسیده است؛ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور متوسط بیش از یک بار در هر روز به مرکز اتمی ایران مراجع کرده‌اند.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود، شمار تاسیسات اتمی معرفی شده از سوی ایران را ۲۱ مرکز اعلام کرد.

به نوشته بلومبرگ، حتی پس از اعمال برخی از محدودیت‌های ایران، شمار بازدید‌ها و بازرسی‌های سرزنده کارشناسان آژانس از مراکز و تاسیسات هسته‌ای ایران رکورد زده است. 

محدودیت‌های ایران از ماه فوریه گذشته، برای جلوگیری از دسترسی به برخی از داده‌های برنامه اتمی ایران اعمال شده است.

بلومبرگ در گزارش خود، با ارجاع به نظر برخی از کارشناسان، نوشت شمار بالای بازرسی‌‌‌ از مراکز اتمی ایران، محصول توافق‌نامه هسته‌ای موسوم به «برجام» در سال ۲۰۱۵ است.

عکس ماهواره‌ای از تاسیسات اتمی نطنز در استان اصفهان - Satellite image ©2021 Maxar Technologies / AFP

به نوشته بلومبرگ، تلاش دیپلمات‌های غربی برای احیای «برجام»، نشان می‌دهد آنها نگران خطری هستند که در صورت از میان رفتن کامل «برجام»، متوجه نظارت‌ها و روند بازرسی‌های آژانس خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به نقل از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت: هرچند فعالیت بازرسان آژانس به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات «برجام» قرار گرفته است؛ اما مقام‌های ایرانی کماکان امکان راستی‌آزمایی و بازرسی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را فراهم کرده‌اند.

با حال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، در نشستی در پارلمان اروپا، گفت: ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف عمل نمی‌کند.

به نوشته بلومبرگ، تحقیقات آژانس برای روشن شدن رد ذرات اورانیوم، در برخی از مراکز اعلام نشده ایران، پیشرفت زیادی نداشته است.

پیشتر، محمد اسلامی،‌ رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، گفته بود این سازمان در اواخر اسفندماه ۱۴۰۰، تمامی اسناد مربوط به سه مرکز مشکوک اعلام نشده را در اختیار آژانس قرار داده و خواهان پایان تحقیقات در این زمینه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این مراکز اعلام نشده ایران که در آن رد ذرات اورانیوم گزارش شده است؛ در حومه غربی تهران، در منطقه «تورقوزآباد» قرار داد. 

حکومت ایران برای سال‌ها برنامه اتمی خود را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر نهادهای بین‌المللی مخفی نگاه داشت.

دولت ایران تنها هنگامی به طور رسمی درباره فعالیت‌های اتمی خود توضیح داد که این برنامه در سال ۱۳۸۲ افشا شد.

به‌تازگی علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در اظهار نظری درباره اهداف برنامه اتمی ایران گفت: «از همان ابتدا، که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم؛ هدف‌مان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مسئله را حفظ کنیم.»