تداوم کشتار غیرنظامیان در پنجشیر، اندراب و تخار؛ کوچ اجباری در راه است

طالبان به ساکنان روستای ایمند در ورسج، پنج روز مهلت داد تا روستا را تخلیه کنند

در ادامه کشتار، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان در پنجشیر، اندراب‌ها و شهرستان ورسج در تخار که از یک هفته پیش شروع شد، طالبان در تازه‌ترین اقدام، ساکنان برخی از روستاهای تاجیک‌نشین را به کوچ اجباری تهدید کرد.

فرماندهان طالبان در روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، به ساکنان روستای ایمند در ورسج و ساکنان روستای قاسان در شهرستان ده‌صلاح از توابع اندراب هشدار دادند که باید روستاهای خود را تخلیه و از آنجا کوچ کنند. روز سه‌شنبه نیز شماری از زنان و کودکان، در شهرستان خوست استان بغلان به گروگان گرفته شدند و طالبان تهدید کرد که اعضای خانواده‌ نیروهای جبهه مقاومت را تا تسلیم شدن این نیروها، به عنوان اسیر به جنوب افغانستان منتقل می‌کند.

برخی اعضای جبهه مقاومت ملی در شهرستان خوست به ایندیپندنت فارسی گفتند که متنفذان قومی از این اقدام طالبان جلوگیری کرده‌اند اما تهدید همچنان پابرجا است و اگر نیروهای جبهه بار دیگر به طالبان حمله کنند، ممکن است زنان و کودکانشان به عنوان اسیر جنگی به جنوب افغانستان فرستاده شوند. طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ هم که به شمال افغانستان یورش برد، اسرای جنگی را بیشتر به زندان‌های قندهار و هلمند منتقل می‌کرد.

با این حال، تهدید به کوچ اجباری ساکنان روستای ایمند در شهرستان ورسج همچنان پابرجا است و مردم پنج روز مهلت دارند تا روستا را برای طالبان تخلیه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از ساکنان روستای ایمند در ورسج، به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان حدود ۶۰۰ نفر را از منطقه ما منتقل و همه ما را تهدید کرد که اگر تا پنج روز دیگر روستا را تخلیه نکنیم، تمام خانه‌ها را بمباران خواهد کرد. ما پنج روز دیگر مهلت داریم وگرنه طالبان وارد عمل می‌شود.»

این ساکن روستای ایمند افزود که افراد طالبان روز پنج‎شنبه، دو نفر از ساکنان این روستا را به جرم اینکه به نیروهای جبهه مقاومت ملی غذا رسانده بودند، مقابل چشم مردم تیرباران کردند.

به گفته اهالی ورسج، طالبان در یک هفته اخیر، شش تن از غیرنظامیان و بستگان اعضای جبهه مقاومت ملی را بازداشت و جلو چشم همه تیرباران کردند. اعضای گروه طالبان ویدیویی را در فضای مجازی پخش کردند که در آن، یک مرد کنار پیکری تیرباران‌شده ایستاده‌ است و می‌گوید که او اسلحه داشت و هنگامی که فرار می‌کرد کشته شد. در این ویدیو، هیچ نشانی از مسلح یا نظامی بودن قربانی دیده نمی‌شود.

در حالی که درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در بخش‌های مختلف اندراب همچنان ادامه دارد، طالبان برای فشار وارد کردن به نیروهای مقاومت، ده‌ها غیرنظامی را به گروگان گرفته‌ و ساکنان محل را هم تهدید کرده‌ است که اگر بار دیگر از روستاهای آنان به سمت نظامیان طالبان شلیک شود، از آنان انتقام می‌گیرد.

یکی از ساکنان روستای قاسان در شهرستان ده‌صلاح به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان از همه متنقذان قومی تعهد گرفت که از این پس به هیچ نیروی جبهه مقاومت ملی اجازه حضور در این روستا داده نشود و به متنفذان قومی هشدار داد که آنان را در هرگونه تحرکی علیه طالبان مسئول می‌داند و باید پاسخگو باشند.»

طالبان علاوه گروگانگیری و کشتار غیرنظامیان، اسرای جنگی را هم تیرباران می‌کنند. محمد قسیم، یکی از اعضای جبهه مقاومت ملی بود که صبح چهارشنبه، پس از چندساعت درگیری در ناحیه دالان سنگ شهرستان بنو، به دست طالبان اسیر شد. طالبان نخست او را بازجویی و سپس تیرباران کردند.

پنجشیر به عنوان پایگاه و مرکز قدرت جبهه مقاومت ملی همچنان کانون درگیری‌ها میان دو طرف است. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، پنجشنبه شب با انتشار ویدیویی، از حمله چریک‌های این جبهه به افراد طالبان در شهرستان‌های رخه و شتل خبر داد. به گفته احمدی، در این حملات ۱۸ عضو طالبان کشته شدند.

سخنگویان طالبان، درگیری‌های سنگین نظامی، وارد شدن تلفات به این گروه و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر، اندراب و تخار را رد می‌کنند اما جنگجویان این گروه از بسیاری از حوادث در فضای مجازی عکس و ویدیو منتشر می‌کنند. آن‌ها در حساب‌های خود در توییتر با افتخار، ویدیوهایی از آتش زدن خانه‌های مردم، لگد کردن و آب دهان انداختن بر اجساد کشته‌شدگان، استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر جنگی و تیراندازی از هوا به خانه‌های مردم، به اشتراک می‌گذارند. این ویدیوها ضمن اینکه گواهی آشکار بر نحوه عملکرد طالبان در جنگ با جبهه مقاومت ملی است، می‌تواند به سازمان‌هایی که می‌خواهند رد جنایات جنگی در پنجشیر، اندراب و تخار را پی بگیرند، کمک کند.