بریتانیا به تمامی شهروندان خود هشدار داد از سفر به ایران خودداری کنند

وزارت خارجه بریتانیا: در صورت سفر به ایران با خطر جدی دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه مواجه‌اید

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا اشاره شده مهم نیست شما دو «تابعیت» دارید یا تنها «بریتانیایی» محسوب می‌شوید؛ در هر دو حالت، در ایران با خطر جدی بازداشت و پرونده‌سازی‌ قضایی مواجه‌‌اید - ATTA KENARE / AFP

وزارت خارجه بریتانیا روز جمعه ۲۳ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای هشدار داد شهروندان این کشور در صورت سفر به ایران، با خطر جدی دستگیری‌، بازجویی و بازداشت‌های خودسرانه مواجه‌اند.

در بیانیه روز جمعه وزارت خارجه بریتانیا به این نکته اشاره شده که مهم نیست شما دو «تابعیت» دارید یا تنها «بریتانیایی» محسوب می‌شوید؛ در هر دو حالت، در ایران با خطر جدی بازداشت و پرونده‌سازی‌ قضایی مواجه‌ خواهید بود.

در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه وزارت خارجه بریتانیا آمده که دولت ایران اخیرا شماری از شهروندانی اروپایی غیرایرانی که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده‌ بودند بازداشت کرده است.

به نظر می‌رسد این بخش از بیانیه روز جمعه وزارت خارجه بریتانیا به بازداشت اخیر دو شهروند فرانسوی در ایران اشاره دارد.

در همین ارتباط، روز پنج‌شنبه وزارت خارجه فرانسه، با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی خبر بازداشت دو فرانسوی در ایران را تایید کرد و خواهان «آزادی فوری» آنان شد. وزارت خارجه فرانسه نیز بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران را «بی‌دلیل» توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این دو شهروند فرانسوی که به‌تازگی در ایران بازداشت شده‌اند، یک فرانسوی دیگر نیز با نام بنجامین بریر در اوایل سال جاری میلادی، با اتهام «جاسوسی» در ایران محاکمه و در نهایت به هشت سال زندان محکوم شد.

وزارت خارجه بریتانیا در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه خود نوشت: موازین رسیدگی‌های قضایی در ایران، در چارچوب استانداردهای بین‌‌‌المللی نیست و دسترسی و حمایت‌های کنسولی برای شهروندان خارجی بسیار محدود است.

در بیانیه روز جمعه وزارت خارجه بریتانیا، به طور مشخص به «جزیره کیش» اشاره شده و به شهروندان بریتانیایی هشدار داده شده است که در صورت سفر به این جزیره، با خطری جدی بازداشت‌ مواجه‌اند.

در سال‌های اخیر، شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان ایرانی «دوتابعیتی» یا اتباع کشورهای غربی در ایران بازداشت و با اتهام‌های مختلف امنیتی محاکمه و زندانی شده‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که دولت ایران از بازداشت شهروندان «دوتابعیتی» به عنوان یک اهرم فشار غیرانسانی، به منظور باج‌گیری و پیشبرد منافع سیاسی-امنیتی خود در برابر غرب استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان