وقتی اینترنت قطع شد چه کار کنیم؟

سورنا هاشمی: تا اینترنت قطع نشده است، توشه را دانلود کنید

اعتراض‌های سراسری به گرانی‌های اخیر طی یک هفته گذشته و قطعی اینترنت در مناطقی که اعتراض‌ها شکل گرفته است، نشان از آن دارد که در صورت گسترش این اعتراض‌ها، جمهوری اسلامی همان راهی را برای خاموش کردن صدای مردم استفاده خواهد کرد که در آبان ۹۸ پیش گرفته بود.

قطعی سراسری اینترنت و قطع دسترسی مردم به دنیای آزاد اطلاعات، یکی از آن کابوس‌هایی است که ایرانی‌های داخل و خارج از کشور هر روز سایه‌اش را بالای سرشان می‌بینند؛ اما هنوز روزنه‌هایی برای دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد؛ روزنه‌ای روشن برای دریافت اطلاعات که یک تیم ایرانی طراحی کرده است و یک روزنه‌ تاریک برای وعده‌ اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک‌.

اولین و ساده‌ترین راه برای دریافت اخبار و اطلاعات در زمان مسدود شدن اینترنت که در حال حاضر وجود دارد؛ برنامک توشه است. توشه می‌تواند در زمان قطعی اینترنت، اطلاعاتی مانند اخبار، فیلم‌ها و عکس‌هایی از تجمع‌ها، اتفاق‌های روز و همچنین برنامه‌هایی که در آن زمان به کمک شهروندان می‌آید را بدون سانسور در اختیار شما قرار دهد.

سورنا هاشمی، مدیر پروژه توشه، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «مردم باید تا زمانی که اینترنت قطع نشده است؛ نرم‌افزار توشه را دانلود کنند تا بتوانند در زمان قطعی اینترنت از آن استفاده کنند. درصورتی‌ که این اتفاق نیافتد، دسترسی به نرم‌افزار توشه کمی مشکل خواهد شد و افراد باید از یکدیگر این نرم‌افزار را دریافت کنند.»

استفاده از نرم‌افزار توشه کاملا رایگان است و کاربران می‌توانند با این برنامه تا ۱۲۰ گیگ اطلاعات را به صورت ماهانه دریافت کنند. برای استفاده از توشه، کاربر ابتدا از طریق رسیور (دریافت‌کننده) ماهواره خانگی، تصویر شبکه را ضبط می‌کند و سپس نرم‌افزار توشه، تصویر شبکه را رمزگشایی و قابل استفاده می‌کند.

سورنا هاشمی در این رابطه گفت: «استفاده از این نرم‌افزار علاوه بر آنکه ساده است، امنیت بالایی هم دارد، زیرا ارسال داده به صورت یک‌طرفه (Simplex communication) است و این، موجب حفظ امنیت کاربر و جلوگیری از رصد شدن ارتباط می‌شود. برای استفاده از توشه، علاوه بر دانلود نرم‌افزار توشه بر روی موبایل یا کامپیوتر، به یک رسیور خانگی و یک حافظه جانبی (فلش مموری) نیاز است. کاربر باید در ابتدا کانال توشه را در ماهواره پیدا کند، بعد از آن گزینه ضبط تصویر را بر روی ریموت کنترل رسیور بزند و منتظر شود تا زمانی که در گوشه تصویر، شبکه‌ای که برای دریافت فایل نمایش داده می‌شود، تمام شود و سپس فلش مموری را به کامپیوتر و موبایل یا تبلت اندرویدی وصل کند. در نهایت باید فایل دانلود شده را در دستگاه خودش اجرا کند.»

به گفته سورنا هاشمی، این اطلاعات به صورت روزانه به شهروندان ارسال می‌شود و به هیچ‌وجه امکان فیلتر و هک شدن آن وجود ندارد. در اعتراض‌های آبان ۹۸، نرم‌افزار توشه توانست در روزهای قطعی اینترنت، مخاطبان را از اخبار شهرهای دیگر و بیرون از ایران مطلع کند و ابزارهای کارآمد برای ارتباط‌های بدون اینترنت را در اختیار شهروندان قرار دهد.

یکی از کاربران این نرم‌افزار، پس از اتفاق‌های تلخ آبان ۹۸ با ارسال یک فایل صوتی از تجربه خود در استفاده از این نرم‌افزار صحبت کرد:

{فیلم}

 

استارلینک، اینترنتی آزاد برای همه به جز ایران

در حال حاضر راه دوم برای اینکه مردم ایران بتوانند در زمان قطعی اینترنت از آن استفاده کنند، کمی دور از دسترس است. سال‌هاست که هر زمان تجمع‌های اعتراضی شکل می‌گیرد، بحث استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران مطرح می‌شود.

ایلان ماسک، در بحران ایجاد شده در اوکراین که ناشی از حمله نظامی روسیه به این کشور بود و برخی زیرساخت‌هایش از بین رفته بود، اینترنت استارلینک را برای این کشور فعال کرد. برقراری سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در شرایط جنگی اوکراین، نشان داد که سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای می‌توانند در بحران‌ها، کمک بسیار موثری برای مردم باشند.

در همین راستا، ویکتوریا کوتس، معاون سابق امنیت ملی آمریکا، شنبه ۱۷ اردیبهشت از ایلان ماسک خواست اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مردم خوزستان ارائه کند. او این درخواست را پس از قطع دوباره اینترنت برخی شهرهای خوزستان به دلیل اعتراض‌ها مطرح کرد.

بعد از این اتفاق، برخی از کاربران با اشاره به طرح‌های‌ حاکمیت ایران برای محدود کردن اینترنت، از ایلان ماسک گلایه کرده‌اند که چرا چنین امکانی را برای ایران فراهم نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در لیست منتشر شده از سوی استارلینک که راه‌اندازی سرویس اینترنتش را در آینده وعده داده بود، نامی از ایران به چشم نمی‌خورد. اتفاقی که خشم کاربران ایرانی را به همراه داشت و باعث شد مطالبی علیه استارلینک و ایلان ماسک در توییتر بنویسند.

اینترنت ماهواره‌ای همانند تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روی زمین احتیاج به یک دیش (بشقابک) و یک رسیور (دریافت‌کننده) دارد؛ اما فرق مهم آن با تلویزیون این است که تلویزیون یک وسیله ارتباطی یک طرفه، اما اینترنت یک ارتباط دو طرفه است. برای مثال در «وب» وقتی کاربر درخواست دارد که وارد سایتی شود، آدرس آن را وارد می‌کند و سپس سامانه با اتصال به سرورهایی (‌سرویس دهنده‌ها)، اطلاعات درخواستی کاربر را نمایش می‌دهد؛ بنابراین ما در اینجا هم‌زمان به دریافت‌کننده و ارسال‌کننده احتیاج داریم که «ترمینال» نام دارد.

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، بیش از ۱۶۰۰ ماهواره را در شبکه‌ای به نام استارلینک با هدف فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای بیشتر نقاط زمین به فضا پرتاب کرده و مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره دیگر را نیز دریافت کرده است.

شبکه اینترنت کشورهای همسایه

استفاده از شبکه اینترنت کشورهای همسایه، در حال حاضر تنها برای بعضی از استان‌های مرزی امکان‌پذیر است. شما در این روش می‌توانید به شبکه موبایلی کشورهای همسایه متصل شوید و از اینترنت استفاده کنید. هرچند هزینه انجام این کار، گران خواهد شد، ولی شاید یکی از تنها راه‌های ممکن برای استفاده از اینترنت باشد.