وزیران خارجه گروه هفت: طالبان با نقض حقوق بشر، منزوی‌تر می‌شوند

هفت کشور صنعتی جهان، حمایتشان از مردم و زنان افغانستان را در برابر طالبان اعلام کردند

وزیران خارجه کشورهای صنعتی، در حاشیه نشست گروه هفت، در مورد وضعیت زنان  و حقوق بشر در افغانستان گفت‌وگو کردند- MARCUS BRANDT/ AFP

 

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی (G7)‌، روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه)، در بیانیه‌ای مخالفتشان را با دستورهای اخیر طالبان برای زنان ابراز کردند. اعضای نشست گروه هفت، این دستورها را ظالمانه خواندند و گفتند طالبان با این رفتارها، بیش از پیش منزوی‌ می‌شوند. وزیران خارجه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، آمریکا، ژاپن، بریتانیا و نماینده اتحادیه اروپا، دستور جدید طالبان در زمینه حجاب اجباری برای زنان و مجازات اعضای خانواده در صورت رعایت نشدن دستور حجاب را به شدت نکوهش کردند.

اعضای گروه هفت، از طالبان خواستند تا به تعهدهای خود به مردم افغانستان و جامعه جهانی پایبند بمانند، وگرنه بیشتر منزوی خواهند شد. در بیانه مشترک گروه هفت با کشور نروژ آمده است: «از طالبان می‌خواهیم که فورا برای رفع محدودیت‌های زنان و دختران، احترام به حقوق بشر و برآورده کردن انتظارهای افغان‌ها و جهان، گام‌ بردارند.» در این بیانیه، همچنین بر آزادی فعالیت‌های زنان، آزادی بیان، حق کار و تحصیل زنان و دختران همچون کلیدهای ثبات و توسعه کشور، تاکید شده است.

پس از آن‌که طالبان از تعهدشان برای بازگشایی مدارس دخترانه در فروردین ماه عقب‌نشینی کردند و به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه ندادند، جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، از رفتار ضد حقوق بشری این گروه، ابراز ناامیدی کردند. با گذشت دو ماه ممنوعیت آموزش این دختران و با وجود فشارهای جامعه جهانی و مردم افغانستان، هنوز سرنوشت زنان در زمینه کار و آموزش مشخص نیست.

طالبان، به جای آسان کردن روند آموزش و کار زنان، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت دستور جدیدی صادر کردند و در آن، ضمن تحمیل نوع پوشش به زنان، صلاحیت پوشش زنان را به دست مردان خانواده دادند و اعلام کردند در صورت رعایت نشدن دستور حجاب اجباری، مردان خانواده مجازات خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل، جامعه جهانی و کنشگران حوزه زنان و حقوق بشر، این دستور طالبان را خلاف موازین حقوق بشر خواندند و این اقدام طالبان را نکوهش کردند. اعضای گروه هفت نیز این اقدام طالبان را به شدت افراط‌گرایانه و ظالمانه توصیف کردند و حمایتشان را از مردم و زنان افغانستان اعلام کردند.

در بیانیه گروه هفت، آمده است: «ما اقدام‌های تحمیلی و محدودکننده‌ای را که به شدت توانایی نیمی از جمعیت افغانستان (زنان) برای مشارکت کامل، برابر و معنادار در جامعه را محدود می‌کند، محکوم می‌کنیم.» اعضای گروه هفت تاکید کردند: «ما برای رسیدن به حقوق برابر، در کنار مردم افغانستان هستیم.»

طالبان هرچند که خواهان کسب مشروعیت از جامعه بین‌المللی‌اند، اما در ماه‌های اخیر، اقدام‌های ضد حقوق بشری‌‌شان از منع آموزش دختران تا حجاب اجباری و کشتار افراد غیرنظامی را افزایش داده‌اند.