جان بولتون: حضور جبهه مقاومت در افغانستان دلگرم‌کننده است

جبهه مقاومت از آغاز بهار نبرد خود را بر ضد طالبان گسترش داده است

بولتون گفت، در کنگره آمریکا حمایت زیادی از جبهه مقاومت وجود دارد- NICHOLAS KAMM/ AFP

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، در گفت‌و‌گوی تازه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت با صدای آمریکا داشت، حضور و فعالیت جبهه مقاومت ملی در شمال افغانستان را دلگرم‌کننده دانست. بولتون در این مصاحبه گفت براساس گزارش‌هایی که به دست او رسیده است، در دره پنجشیر و مناطق هم‌جوار آن جبهه مقاومت ملی، فعالیت‎‌های خوبی را انجام داده و مناطق زیادی را از دست طالبان بیرون آورده است. آقای بولتون گفت مطمئنم که وضعیت هنوز شکننده است، اما این‌ها نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای است و امیدوارم این تازه آغاز کار باشد. بولتون افزود: «به نظر من این مسئله برای مخالفان گروه طالبان بسیار مهم است که در افغانستان منطقه‌ایی را داشته باشند که طالبان آن منطقه را نتواند کنترل کند.»

بولتون همچنین افزود: «به نظر من جبهه مقاومت در داخل افغانستان به جغرافیای عملیاتی نیاز دارند؛ زیرا تلاش برای تاثیرگذاری تنها از خارج از افغانستان کافی نیست.» به باور مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، هرچند امروز وضعیت تا حدی مایوس‌کننده است، اما اکنون زمان پیدا کردن راه‌ها و مسیرهای تازه است. او باور دارد که دولت آمریکا می‌تواند به جبهه مقاومت ازلحاظ تامین مالی، ارتباطات و موارد دیگر کمک کند و این اقدام می‌تواند در روزهای اول برای جبهه مقاومت مفید و کمک‌رسان باشد.

جان بولتون می‌گوید اشتباهی را که دولت جو بایدن در خروج از افغانستان مرتکب شد، باعث شرمساری آمریکا شده است و این مسئله برای آمریکا یک اشتباه استراتژیک بود، اما برای مردم افغانستان یک فاجعه بود. امکان دارد دولت بایدن هرگز اعتراف نکند، اما در کنگره آمریکا افراد زیادی از جبهه مقاومت حمایت می‌کنند که شاید بتواند برای افغانستان مفید باشد.

جان بولتون باور دارد که شاید طرح حمایت از جبهه مقاومت در آینده نزدیک شکل نگیرد، اما آمریکا پس از این رئیس‌جمهوری دیگری خواهد داشت و این بحث حالا در آمریکا با جدیت پیگیری می‌شود. برای کسانی که در کنگره آمریکا از جبهه مقاومت حمایت می‌کنند، این خوشحال‌کننده خواهد بود که ببینند بحث جبهه مقاومت حالا در آمریکا مطرح است و این جبهه توانمندی خود را نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان بولتون در این مصاحبه گفت در حال حاضر، میلیاردها دلار برای کمک به اوکراین در کنگره به تصویب می‌رسد، حالا زمان آن است که مشخص شود در افغانستان نیز نیروهای هستند که مبارزه می‌کنند و آنان هم باید در نظر گرفته شوند. بولتون معتقد است که آمریکایی‌هایی که از جبهه مقاومت حمایت می‌کنند، افغان‌‌ها و آمریکایی‌هایی که با جبهه ارتباط دارند و همه کسانی که در این عرصه اطلاعات دارند، باید برای رساندن این اخبار به کنگره آمریکا فعال باشند؛ زیرا خبرنگاران غربی در منطقه حضور ندارند تا بتوانند از وضعیت به صورت کامل گزارش‌ تهیه کنند.

بولتون می‌گوید رسیدن خبرهای موثق از مناطقی که جبهه مقاومت تصرف کرده، مهم است و کسانی باید این خبرها را به تصمیم‌گیرندگان در کنگره برسانند. مشاور سابق شورای امنیت گفت باید با شک و تردید به ادعاهای طالبان در مورد رد کردن خبر درگیری با جبهه مقاومت و تصرف برخی مناطق نگاه کرد. او افزود: «من از اول هم انتظار داشتم که طالبان این‌گونه خبرها را رد کنند، زیرا هیچ منبع مستقلی در محل وجود ندارد؛ اما طالبان واقعیت‌های زیاد دیگری را هم در داخل افغانستان انکار می‌کنند که برای همه واضح است.»

گفته‌های جان بولتون در مورد جبهه مقاومت ملی و حمایت از این جبهه در مقابل طالبان، نخستین واکنش در این رابطه است. پیش از این نیز چند تن از اعضای کنگره آمریکا از نبردهای جبهه مقاومت حمایت کرده بودند؛ اما این نخستین بار است که یک چهره مطرح سیاسی آمریکا دراین باره اظهارنظر می‌کند و حمایتش از جبهه مقاومت را اعلام  می‌کند.

جان بولتون از مخالفان سرسخت توافق صلح میان دولت آمریکا و طالبان بود. به همین دلیل در زمانی که مشاور شورای امنیت آمریکا در دولت دونالد ترامپ بود، از مذاکرات صلح به رهبری خلیل‌زاد به حاشیه رانده شد. بولتن معتقد است که حضور طالبان در افغانستان زمینه در خطر افتادن امنیت آمریکا را دوباره به‌وجود می‌آورد. با این حال مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، می‌گویند آنان تمامی حرکت‌ها در افغانستان را زیر نظر دارند و درصورتی‌که عملی برخلاف منافع آمریکا انجام شود، آنان دوباره اقدام نظامی خواهند کرد.