یک مربی استرالیایی بر بام فوتبال اسکاتلند

پوسته‌کوگلو، سرمربی سابق استرالیا با سلتیک قهرمان لیگ شد

پوسته‌کوگلو با قهرمانی‌های مختلف در لیگ استرالیا خودش را ثابت کرد-REUTERS/Russell Cheyne

سلتیک چهارشنبه شب برای دهمین بار در یازده فصل اخیر قهرمان لیگ اسکاتلند شد. فصل گذشته گلاسکو رنجرز با هدایت استیون جرارد بدون شکست قهرمان لیگ شد، ولی سلتیک این فصل موفق شد یک بازی مانده به پایان مسابقات جام را از رقیبش پس بگیرد. تفاضل گل دو تیم شهر گلاسکو به قدری بود که پیش از بازی‌های چهارشنبه شب هم تردید زیادی درباره قهرمانی سلتیک وجود نداشت، ولی این تیم می‌دانست که با یک تساوی مقابل دندی یونایتد هم دیگر برای رقیبش دست‌نیافتنی خواهد شد.

این بازی در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا سلتیک به خواسته‌اش برسد. بازیکنان این تیم بعد از سوت داور جشن مختصری گرفتند، ولی جشن قهرمانی اصلی به بازی شنبه مقابل مادرول در ورزشگاه خانگی پارک‌هد موکول شد. این پنجاه و دومین قهرمانی سلتیک در لیگ اسکاتلند است و تنها سه قهرمانی تا رسیدن به رکورد گلاسکو رنجرز فاصله دارد.

اهمیت این قهرمانی در این نکته است که هدایت سلتیک به عهده آنجه پوسته‌کوگلو، مربی استرالیایی بود. در شروع فصل هواداران و رسانه‌ها تردیدهای زیادی درباره موفقیت این مربی داشتند؛ کسی که تنها در فوتبال آسیا فعالیت کرده بود.

بی‌بی‌سی درباره اتفاقات شروع فصل نوشته است: «باشگاه سلتیک به دلایلی که ذکر نکرد، خبر داد که ادی هاو هدایت این تیم را نپذیرفته است. این ماجرا سوژه خنده هواداران رنجرز شد که تیم‌شان با ۲۵ امتیاز اختلاف رقیب را پشت سر گذاشته و به سلتیک اجازه نداده بود برای دهمین فصل متوالی قهرمان شود. بعد از آن توجه مدیران سلتیک به پنج هزار مایل آنطرف‌تر در ژاپن جلب شد، ولی کسی پوسته‌کوگلو را نمی‌شناخت. آلن برازیل، مهاجم سابق اسکاتلند و هوادار متعصب سلتیک در واکنش به این انتخاب گفت که آنها با این آقا می‌خواهند به کجا برسند؟»

کریس ساتن، اسطوره سلتیک هم پیش‌بینی کرده بود که پوسته‌کوگلو ماموریت غیرممکنی در پیش دارد. با این حال این مربی در اولین تجربه اروپایی‌اش با بردن لیگ و جام اتحادیه اسکاتلند به تردیدها پاسخ محکمی داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوسته‌کوگلو متولد حومه آتن است، ولی پس از کودتای ارتش یونان در سال ۱۹۶۷ که به قیمت از دست رفتن تجارت پدرش تمام شد، در پنج سالگی همراه خانواده به استرالیا مهاجرت کرد. آنها سفر سختی در دریا داشتند که ۳۰ روز طول کشید و قدم به سرزمینی گذاشتند که خانه یا شغلی در انتظارشان نبود. داستان ورود آنجه به دنیای مربیگری هم جالب است.

گاردین در شرح این ماجرا نوشته: «۲۶ سال پیش او کارمند یک بانک در ملبورن بود. او در حال پذیرش مشتریان بود که از باشگاه ساوت ملبورن تماس گرفتند. او به عنوان بازیکن با این تیم قهرمان شده و حالا دستیار مربی بود.»

پوسته‌کوگلو در یکی از مصاحبه‌های اخیرش درباره آن روز گفت: «به من گفتند که برای سه بازی بعدی سرمربی موقت هستی و بعد از آن برای سال بعد تصمیم می‌گیریم. به محض اینکه تلفن را قطع کردم، از بانک خارج شدم. مشتریان بانک در صف بودند، ولی به آنها گفتم که من این شغل را ترک می‌کنم.»

پوسته‌کوگلو با قهرمانی‌های مختلف در لیگ استرالیا خودش را ثابت کرد تا به تیم ملی رسید و در سال ۲۰۱۵ با استرالیا فاتح جام ملت‌های آسیا شد. او در سال ۲۰۱۹ یوکوهاما مارینوس را به قهرمانی لیگ ژاپن رساند تا اینکه پیشنهاد سلتیک از راه رسید و او توانست نماینده شایسته‌ای برای فوتبال آسیا و استرالیا در قاره اروپا باشد.

بیشتر از ورزش