روسیه ارسال گاز به آلمان را محدود می‌کند

علاوه بر محدودیت صادرات گاز به آلمان، محموله‌های ارسالی به اروپا از طریق اوکراین هم محدود شد

آلمان به دنبال کنار گذاشتن گاز روسیه بوده است، اما هنوز حدود ۳۵ درصد از گاز مصرفی این کشور را روسیه تامین می‌کند- AFP

پس از آنکه مسکو عرضه گاز طبیعی را به تلافی جریمه‌های اروپا در مورد جنگ در اوکراین کاهش داد، آلمان اعلام کرد که روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند. به گفته روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، گازپروم، حدود ١٠ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.

در حالی که به نظر می‌رسد این اقدام تا حد زیادی نمادین است، اما طبق گفته هابک، حدود سه درصد از واردات گاز روسیه از آلمان را شامل می‌شود. کرملین نشان داد که از تحت‌فشار قرار دادن بزرگترین مشتری خود ابایی ندارد. در راستای همین موضوع، قیمت بنزین در اروپا بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.

به نوشته بلومبرگ، وزیر اقتصاد آلمان روز پنجشنبه در واکنش به اقدام روسیه به خبرنگاران گفت: «وضعیت به حدی بحرانی شده است که استفاده از انرژی به عنوان سلاح در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است».

علاوه بر محدودیت صادرات گاز به آلمان، محموله‌های ارسالی به اروپا از طریق اوکراین در روز پنج‌شنبه محدود شد. گازپروم روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که انتقال گاز از خاک لهستان را متوقف می‌کند. کرملین با این اقدام یک مسیر بالقوه پشتیبانی برای مشتریان اروپایی را حذف کرد.

این تنش درست زمانی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد راه‌حلی برای آنچه که برای هفته‌ها دردسر اصلی بوده است - یعنی تقاضای مسکو برای پرداخت روبل برای گاز صادراتی- در حال ظهور است. شرکت‌هایی از جمله غول آلمانی «اونیپر‌اس‌ای» Uniper SE مطمئن بودند که می‌توانند بدون نقض تحریم‌ها به خرید از روسیه ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه از درخواست روسیه حمایت کرد و خریداران اروپایی بیشتری در حال افتتاح حساب روبلی هستند.

آلمان به دنبال کنار گذاشتن گاز روسیه بوده است، اما هنوز حدود ۳۵ درصد از گاز مصرفی این کشور را روسیه تامین می‌کند که در مقایسه با قبل از حمله به اوکراین در اواخر فوریه، بیش از نصف کاهش یافته است.

هابک گفت آلمان می‌تواند تا حدودی با تامین منابع جایگزین با اختلال در واردات گاز از روسیه کنار بیاید. اما در صورت محدود شدن بیشتر عرضه، برلین ناچار است در نهایت گاز را جیره‌بندی کند.

سوخت بخش مهمی از ترکیب انرژی بزرگترین اقتصاد اروپا است. حدود ۱۵ درصد از برق آلمان از گاز تولید می‌شود - در مقایسه با کمتر از ۹ درصد در سال - زیرا این کشور در حال نابودی نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ است. این سوخت همچنین برای گرم کردن خانه‌ها و فرآیندهای صنعتی در بخش‌های شیمیایی و دارویی حیاتی است.

بیشتر از جهان