دولت رئیسی مجوز گران‌تر شدن کالاهای اساسی را صادر کرد 

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در نخستین روز اعمال قیمت‌‌های مصوب جدید، اقلام خوراکی اساسی در برخی فروشگاه‌ها بسیار گران‌تر از آن‌‌چه اعلام شده است، به فروش می‌رسد

اقدام دولت رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن، لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ را به همراه داشت و با اینکه مقام‌های دولتی وعده داده بودند قیمت نان بالا نمی‌رود، با قیمت‌گذاری‌های جدید نرخ نان هم افزایش می‌یابد.  

بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران و ستاد تنظیم بازار، این افزایش نرخ‌ها از روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، اعمال می‌شود. از این‌ پس، بهای روغن ۸۱۰ گرمی ۶۳ هزار تومان است. روغن ۴.۵ کیلویی نیمه‌جامد ۳۶۰ هزار تومان، شیر نایلونی ۱۵ هزار تومان، شیر خام ۱۲ هزار تومان و قیمت یک بطری شیر یک لیتری ۱۸ هزار تومان است و پنیر ۴۰۰ گرمی هم ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. 

این درحالی است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در نخستین روز اعمال قیمت‌‌های مصوب جدید، این اقلام خوراکی در برخی فروشگاه‌ها بسیار گران‌تر از آن‌‌چه اعلام شده است، به فروش می‌رسد.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که هم‌زمان با اعلام قیمت‌های جدید کالاهای خوراکی، برداشت یارانه‌ کمک‌معیشتی از حساب‌ سرپرستان خانوار هم امکان‌پذیر می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ۷۲ میلیون نفر از جمعیت ایران مشمول دریافت یارانه کمک‌معیشتی‌اند؛ ۳۰ درصد آنان یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرند و حدود ۶۰ درصد نیز ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. 

مروری بر قیمت‌های جدید آشکار می‌کند که یارانه پرداختی دولت حتی برای خرید چند قلم کالای اساسی هم کافی نیست؛ زیرا برای خرید یک کیلو مرغ، یک شانه تخم‌مرغ، یک بطری شیر، یک بسته پنیر و یک قوطی روغن نیمه‌جامد باید نزدیک به ۴۰۰هزار تومان هزینه کرد.

با وجود اینکه احمد وحیدی، وزیر کشور، در سخنانی تهدید‌آمیز گفته بود که «کالاها دیگر اجازه افزایش قیمت ندارند»، شواهد نشان می‌دهد که دولت قصد دارد در روزهای آینده، اقلام خوراکی را گران‌تر کند. 

افزایش قیمت‌ موادغذایی در ایران بر قیمت دیگر کالاها و هزینه‌های زندگی نیز تاثیر می‌گذارد و بالا رفتن نرخ برخی خدمات از جمله حمل‌ونقل بعید نیست. ضمن اینکه هم‌زمان با گرانی‌های اخیر، نرخ دلار نیز در بازارهای داخلی بالا رفته و بار دیگر به کانال ۳۰ هزار تومان نزدیک شده است. 

با وجود نگرانی‌هایی که افزایش نرخ اقلام خوراکی در جامعه ایجاد کرده است، مقام‌های دولت رئیسی مدعی‌اند که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را «در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» حذف کرده‌اند. خبرگزاری حکومتی فارس هم در گزارشی ادعا کرد که با قیمت‌های جدید، قدرت خرید مردم بیشتر می‌شود. 

در سوی دیگر این ماجرا، تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار قرار دارند که هشدار می‌دهند این افزایش قیمت‌ها امنیت غذایی را در داخل کشور و بازار صادرات را در خارج از ایران به خطر می‌اندازد. اسماعیل خاتمی، عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، کاهش قدرت خرید مردم را از تبعات افزایش قیمت‌ها دانست و به خبرگزاری ایلنا گفت: «بدون تردید با افزایش نرخ شیر خام، میزان مصرف محصولات لبنی در کشور کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر بازارهای صادراتی نیز از بین می‌رود.» 

پیش‌تر، حسین راغفر، اقتصاددان، نیز گفته بود که اگر کمک‌های معیشتی دولت ۱۰ برابر هم بشود، هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند اما هزینه‌های زندگی آنان را به‌شدت افزایش خواهد داد. او با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی حکومت تاکید کرده بود که در صورت ادامه روند کنونی، شمار افراد فقیر در جامعه بیشتر می‌شود و طبقه متوسط نیز به زیر خط فقر سقوط می‌کند.

بیشتر از اقتصاد