۱۰ نظامی اسرائیلی در پی افشای اطلاعات مرتبط با ایران بازجویی شدند

شبکه ارتباطی ۱۲۰۰ تن از نیروهای نظامی اسرائيل بررسی شده است

گزارش افشای اطلاعات نظامی ارتش از طریق «شین‌بت»، (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)، «موساد» و خود ارتش دریافت شده است - Reuters

پس از افشای اطلاعاتی روزنامه وال‌استریت ژورنال در سال ۲۰۲۱، نیروی امنیتی اسرائیل، شبکه ارتباطی ۱۲۰۰ تن از نیروهای نظامی این کشور را بررسی کردند و در این میان ۱۰ تن از مقام‌ نظامی اسرائیلی بازجویی شده‌اند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در اسفندماه سال ۱۳۹۹ در گزارشی نوشت ارتش اسرائیل دستکم به ۱۲ کشتی ایرانی، طی دو سال پیش از آن، در دریای سرخ حمله کرده است.

وال‌استریت ژورنال در گزارش مارس سال ۲۰۲۱ خود به نقل از منابع خود نوشته بود که این حمله‌ها برای جلوگیری از ارسال نفت ایران و تجهیزات نظامی به سوریه انجام شده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، ارتش اسرائيل در این مجموعه حمله‌ها، از تجهیزات نظامی مختلف، از جمله مین‌های آبی علیه کشتی‌های ایرانی استفاده کرده است.

حال روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست، روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، در گزارشی نوشت که مقام‌های امنیتی اسرائیل به دنبال یافتن منبع افشای این اطلاعات نظامی‌‌ بوده‌ و شماری از نظامی‌ها نیز بازجویی شده‌اند.

Reuters

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش سال ۲۰۲۱ خود، هیچ اشاره‌ مستقیم به «اسرائیلی» بودن منابع خود نکرده است؛ با این حال، شواهدی که از سوی یکی از سازمان‌های غیردولتی اسرائیلی با نام «جنبش برای کیفیت دولت» (The Movement for Quality Government) منتشر شد؛ برای نخستین بار نشان داد که منبع اصلی افشای این اطلاعات از داخل خود اسرائيل بوده است.

به گفته این سازمان غیردولتی اسرائیلی، افشای این اطلاعات نظامی، به ادامه عملیات ارتش اسرائیل علیه کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ، لطمه زد.

دادستانی اسرائیل گفت که گزارش افشای اطلاعات نظامی، از طریق «شین‌بت»، (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)، «موساد» (سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل) و خود ارتش دریافت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اورشلیم پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت دادستانی اسرائيل، به رغم وجود اطلاعات لازم، به منظور جلوگیری از بروز هر گونه خطر واقعی امنیتی از اقدام قضایی خودداری کرده است.

مقام‌های «موساد» به دادستانی اسرائيل گفتند که ارزیابی دقیقی از شمار نیروهایی که به این داده‌های نظامی دسترسی داشته‌‌اند در اختیار ندارد.

تنها یک ماه بعد از افشا‌گری روزنامه وال‌استریت ژوال، روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش دیگری نوشت که مقام‌های اسرائیلی به آمریکا‌یی‌ها خبر داده‌اند که آنها مسئول حمله به کشتی «ساویز» بوده‌اند. به گفته مقام‌های اسرائیلی، شناور ایرانی «ساویز»، یک کشتی تجسسی و در اختیار نیروهای سپاه پاسداران است.

کشتی «ساویز» در فرودین‌ماه سال ۱۴۰۰ در دریای سرخ هدف مین‌های انفجاری قرار گرفت و آسیب دید.

بیشتر از جهان