گردهمایی رهبران مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی، و هندو در ریاض

نشست «ارزش‌های مشترک بین پیروان مذاهب» در پایتخت عربستان سعودی برگزار شد

این اجلاس را «اتحادیه مسلمانان جهان» برگزار می‌کند -- منبع: اتحادیه مسلمانان جهان

چهره‌هایی از رهبران مذهبی مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی، و آیین هندو در «مجمع ارزش‌های مشترک بین پیروان مذاهب» که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار

می‌شود، شرکت کردند. به گزارش تلویزیون العربیه، این چهره‌ها به صلح و همبستگی در سراسر جهان فراخوان دادند.

این اجلاس را «اتحادیه مسلمانان جهان» برگزار می‌کند و نشست‌های آن از روز چهارشنبه، ۱۱ مه، آغاز شده است. «اتحادیه مسلمانان جهان» سازمانی غیردولتی، اما نزدیک به ریاض است با ده‌ها سال سابقه که در سال‌های اخیر به اقدام‌های یگانه و کم‌سابقه‌ای دست زده است؛ مثلا به رسمیت شناختن هولوکاست، و همچنین بازدید از موزه یادبود هولوکاست در آمریکا و اردوگاه آشوویتس. 

رهبران مذهبی از سراسر جهان برای شرکت در این نشست بین مذاهب به ریاض سفر کرده‌اند. 

محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیرکل «اتحادیه» و وزیر دادگستری سابق عربستان سعودی، در سخنان خود گفت که پیروان تمام مذهب‌ها حق دارند با کرامت و احترام، مذهب خود را دنبال کنند. او گفت، هرگونه تفسیری از اسلام که «موجودیت روابط  بین پیروان مذاهب» را زیر سوال ببرد، مردود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در نشست، بارتلمه یکم بود که سراسقف کلیسای قسطنطنیه و رهبر مسیحیان ارتدوکس جهان است. بارتلمه تاکید کرد که مذهب به «هویت مردمان و تمدن‌ها» مربوط می‌شود و حافظ ارزش‌های انسانی است. او روز پنجشنبه به مقر خود در استانبول بازمی‌گردد.

مسئولان «اتحادیه مسلمانان جهان» توضیح دادند که نشست بین مذاهب در راستای منشور این انجمن برای نشر ارزش‌های اسلام و بهبود بشریت برگزار می‌شود. 

دیوید روزن، حاخام ارشد سابق ایرلند که هم‌اکنون مدیر بین‌المللی امور بین‌المذاهب کمیته یهودیان آمریکا است، با شرکت در نشست ریاض، آن‌ را «نویدبخش» و «نقطه‌عطف» خواند. هیات یهودی ۱۲ نفره‌ای، از جمله ۱۰ خاخام ارتدوکس، نیز در این نشست شرکت کردند و غذای «کوشر» (حلال طبق آیین یهودیت) برای آنان سرو شد. 

در تصاویری که آقای روزن منتشر کرده است، او را در کنار یک روحانی شیعه حاضر در نشست نیز می‌بینیم. 

حاخام روزن گفت: «عربستان سعودی سنگ بنای اسلام است و همیشه کوشیده است خود را در خلوص این دین نشان دهد — این‌که امروز رویکردی تکثرگرا را پیش می‌برند، فوق‌العاده است و نشان می‌دهد که چه مسیر طولانی‌ای را پیموده‌اند. این رویدادی واقعا تاریخی است.»

کرامت انسانی، مدارا و درک دیگران، از جمله موضوع‌های این نشست بود. احتمالا در پایان نشست بیانیه‌ای در مورد ارزش‌های مشترک انسانی صادر خواهد شد. 

محمد العیسی که از نزدیکان شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر نشست‌های دوستی بین مذهب‌ها را تشویق کرده است. او پیش از این از سوی تیموتی دولان، سراسقف کاتولیک‌های نیویورک و از مهم‌ترین چهره‌های مذهب کاتولیک در آمریکا، کمیته یهودیان آمریکا، و الن کار، فرستاده ویژه آمریکا برای نظارت بر یهودستیزی و مقابله با آن، نیز تحسین شده است. العیسی در سال ۲۰۱۹ دیداری تاریخی با راسل نلسون، رهبر مورمون‌های جهان داشت. 

بیشتر از جهان