خبرنگار الجزیره در کرانه باختری براثر شلیک گلوله کشته شد

الجزیره، نیروهای امنیتی اسرائیل را عامل هدف قرار دادن و کشته شدن شیرین ابوعاقله اعلام کرد

شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره هنگام پوشش خبری عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری، هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.

روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه)، خبرنگار فلسطینی_آمریکایی شبکه تلویزیونی الجزیره در اردوگاه جنین کرانه باختری کشته شد. سی‌ان‌ان با انتشار این خبر اعلام کرد علی السمودی، خبرنگار روزنامه القدس نیز همزمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت که وضعیت فعلی او پایدار گزارش شده است.

در حالی که الجزیره، نیروهای امنیتی اسرائیل را عامل هدف قرار دادن و کشته شدن شیرین ابوعاقله اعلام کرده و خواستار محکومیت اسرائیل به دلیل این اقدام شده است، ارتش اسرائیل اعلام کرد این احتمال وجود دارد که این دو خبرنگار هدف تیراندازی فلسطینیان قرار گرفته باشند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: «طبق اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کردیم، به نظر می‌رسد فلسطینیان مسلح که در آن زمان به طور مداوم تیراندازی می‌کردند، مسئول مرگ تاسف‌بار این روزنامه‌نگار بودند.»

تایمز اسرائیل به نقل از ارتش این کشور نوشت: «در جریان عملیاتی در اردوگاه پناهندگان جنین، مظنونان به سربازان اسرائیلی شلیک کرده و مواد منفجره پرتاب کردند و آنها نیز به این حملات پاسخ داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیرین ابوعاقله ۵۱ ساله که از خبرنگاران شناخته شده الجزیره بود، برای پوشش خبری در اردوگاه جنین حضور داشت که گفته می‌شود پس از اصابت گلوله با او، به بیمارستان منتقل شده اما تلاش برای نجاتش به نتیجه نرسیده است. وزارت بهداشت فلسطین مرگ ابوعاقله بر اثر اصابت گلوله به سرش را تایید کرد.

علی سمودی که به عنوان تهیه‌کننده همراه ابوعاقله در آن مکان حضور داشت، به آسوشیوتدپرس گفت که آنها همراه یک گروه هفت نفره از خبرنگاران برای پوشش خبری، اوایل روز چهارشنبه به محل حادثه رفته بودند. او عنوان کرده که همه آنها لباسی به تن داشتند که نشان می‌داد خبرنگار هستند و هنگام عبور از کنار سربازان اسرائیل، آنها متوجه حضورشان شده بودند. سمودی همچنین در گفته‌های خود احتمال کشته شدن ابوعاقله براثر شلیک فلسطینیان را رد کرده است.

همزمان با این رخداد، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در صفحه توییتر خود نوشت: «تحقیقات مشترکی درباره مرگ غم‌انگیز شیرین ابوعاقله انجام خواهد شد.» او همچنین تاکید کرد: «جان روزنامه‌نگاران در مناطق بحرانی باید حفاظت شود و همه ما برای روشن شدن حقیقت مسئولیت داریم.» جنین در روزهای اخیر شاهد تنش‌های زیادی بوده است. 

شیرین ابوعاقله در اورشلیم متولد و بزرگ شده است. او که تابعیت آمریکایی نیز داشته از سال ۱۹۹۷ کار خود را در شبکه تلویزیونی الجزیره آغاز کرده بود.

بیشتر از جهان