تلاش برای نجات هنر گلدوزی فلسطینی

موزه کرانه باختری و موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان برای ایجاد یک استودیو حفظ و نگهداری جدید با یکدیگر همکاری خواهند کرد

موزه ویکتوریا و آلبرت در نگهداری منسوجات سنتی با موزه فلسطین همکاری می‌کند - Instagram/palmuseum

موزه فلسطین برای مستندسازی و حفاظت از لباس‌های گلدوزی‌شده سنتی موسوم به «ثوب» از کمک مالی ۴۸۰ هزار دلاری بنیاد «الیف» (Aliph) بهره‌مند می‌شود. 

 پس از افزودن گلدوزی‌های فلسطینی به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دسامبر ۲۰۲۱، موزه فلسطین به لطف کمک مالی بنیاد اتحاد بین‌المللی برای حفاظت از میراث در مناطق درگیر (الیف) همکاری خود با موزه ویکتوریا و آلبرت (V&A) در لندن برای حفظ و نگهداری منسوجات سنتی را اعلام کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین مشارکت بین دو موزه با هدف توسعه ظرفیت‌های بخش مجموعه‌های موزه فلسطین، ایجاد اولین استودیو اختصاصی حفظ و نگهداری منسوجات در فلسطین است. این پروژه از ژانویه آغاز شده است و تا دسامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. 

در این ماه، سه مسئول حفظ و نگهداری موزه فلسطینی از جمله یک متخصص نساجی که به‌تازگی استخدام شده است، به منظور آموزش دیدن در زمینه حفاظت از منسوجات و مدیریت مجموعه، از موزه ویکتوریا و آلبرت بریتانیا بازدید خواهند کرد. 

موزه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آرزو داریم که این کارگاه اولین مرکز محلی و منطقه‌ای برتر برای رفع نیازهای حفظ و نگهداری منسوجات و ارائه آموزش بهترین شیوه‌ها به مجموعه‌داران سازمانی و خصوصی فلسطینی باشد.» به این ترتیب، میراث فرهنگی این منطقه درگیر با مناقشات نظامی، به ویژه لباس‌های رنگارنگ گلدوزی‌شده سنتی که نمادهای برجسته فرهنگ فلسطین‌اند، مستند و حفظ خواهند شد. 

زنان فلسطینی و عرب آمریکایی عضو کمیته حفاظت از میراث فلسطین مستقر در ایالات متحده و یک مجموعه‌دار در فرانسه اخیرا حدود ۱۰۰ دست لباس به این موزه اهدا کرده‌اند. آن‌ها داستان‌های شهرها، شهرک‌ها و روستاها را از طریق نقوش پیچیده هنر بومی روایت می‌کنند. گفته می‌شود که قدمت برخی از نمادها به زمان کنعانیان (۱۸۰۰-۱۲۰۰ قبل از میلاد) برمی‌گردد، اما «ثوب‌»ها در اوایل قرن نوزدهم به وجود آمدند و به عنوان نمادی از ملی‌گرایی فلسطینی اوج گرفتند. 

بیشتر از فرهنگ و هنر